Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Äntligen träffade jag på touringcyklister och mera bad i oce

2/10

Jag kommer ner i hotellreceptionen cirka halvsju och det första jag ser är fyra cyklister med Moviestar Team på bröstet. De har alla någon form av hybridcykel för de har lite packning med sig men Inte på långa vägar lika mycket som jag.

En av dem kan lite engelska och vi bestämmer att cykla ihop genom stan och mot Thanh Hoa en bit. De skall mot Hanoi och har startat i Na Dag. Någon mil utanför stan skiljs vi åt.

Så här dags på morgonen är trafiken livlig och speciellt från mopeder och scootrar och alla verkar köra åt samma håll. Förmodligen skall de till nån arbetsplats

Själv fortsätter jag ytterligare några km innan jag tar av åt vänster och riktning mot Vinh. Vägen är platt och lättcyklad så jag har bra fart under ”sulorna” Vid nio tiden efter drygt 50 km stannar jag till i Thin Gia och äter en sen frukost eller tidig lunch.

Sen iväg med oförminskad fart, ganska lätt att hålla 22-23 km per timme. Landskapet är inget att minnas, ganska enahanda men grönt och mycket vatten.

När klockan är kvart i tolv cyklar jag in i ännu en liten stad och ser en stor skylt på en hotellvägg om café. Gör en U-sväng och cyklar in genom porten. Cafét ligger i huset intill och på fjärde våningen och har utsikt mot genomfartsleden.

Jag får en kopp pressat kaffe som är starkt som tusan varför man ofta får med ett glas vatten att späda med vilket jag gör.

Efter kaffepausen drar jag vidare och nu har jag fått lite motvind så nu får jag endera öka kraften eller hålla den fart jag nu har.

Det blir en kombination av båda, hur det nu går till. Strax före två och några km utanför Dien Chau gör jag en fika paus vid en vägaffär där jag köper några kex som både liknar och smakar som Mariekex.

Medan jag sitter här funderar jag över resten av dagens distans, hade planerat in Vinh men nu ser jag att det finns ett alternativ att jag tar vänster efter cirka km km och cyklar mot havet till Cua Lo.

Det skulle inte vara helt fel med ännu ett ljummet oceanbad. Det får bli så. Tar ut ett bokmärke i Msapsd.me vid en bensinmack, Petrilimex där avtagsvägen strax efter skall ligga.

När jag cyklar förbi Petrolimex ser jag två cyklister med packväskor och allt och de är inte inhemska ut verkar komma från Europa eller så.

Vi stannar och hälsar på varandra och det visar sig att de skall mot samma stad, Cua Lo så vi gör sällskap.

Den yngre av killarna heter Nico och är från Tyskland, den andra killen heter Kevin, är i min ålder och från Miami i Florida.

Vi svänger av åt vänster och en skylt säger att vi har cirka 8 km till Indiska Oceanens strand och Cua Lo.

De har redan bokar ett hotell och jag tänker göra dem sällskap. Stan ligger jämsmed havet och hotellen ligger på rad, de flesta verkar nästan helt tomma så att få ett rum är busenkelt och priset går alltid att pruta om man tycker det är för dyrt.

Rum 506 med utsikt mot gatan men tyvärr inte mot havet. Rummet helt Ok med dubbla sängar, bord, två fåtöljer och en platt TV, tyvärr så finns varken CNN eller BBC att få in.

Vi tre bestämde att klockan sex kan vi ses för en gemensam middag på någon av de många barer som finns.

Jag packar upp och tar på mig badshortsen och går de tre fyra hundra metrarna ner mot oceanen och ser vågornas vita toppar som väller in mot stranden.

Slänger mig i det ljumma och salta vattnet. Att det skall var så skönt att bada, helt gudomligt.

Bad säger de att det är hälsan för själen, eller var det nåt annat. Fast just nu är det hälsa.

Efter badet upp på rummet för en dusch och ombyte och sen går vi all tre i väg några hundra meter mot havet och sätter oss vid en bar som är helt tom. Jag beställer in ris, fläskkött och en skål med grönsaks blad ni varm sky.

Kevin äter först nudelsoppa och sen jätteräkor medan Nico äter nudelsoppa och en kötträtt han med.

Sen tillbaka för att få sig lite avkoppling och vila för benen för idag har distansen varit lång. Imorgon har jag en rutt som eventuellt kanske ärm lite för lång. Allt beror på vädret och just nu klockan 21 är det oroligt och blåsigt och tidigare på kvällen har det regnat.

Rutten jag har tänkt går till Quảng Đông och även den ligger vid kusten. Vi får väl se.

Dagens Distans: 140,1 km

Natti Natti

P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

Maggan 2/10-18

Ja det är alltid härlig att ta ett uppfriskande dopp i havet. Vad kul att du fick sällskap på dagens tur!