Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

– Regn hela förmiddagen och galna yrkeschaufförer

3/10

Klockan 07.19 sitter jag på cykeln på väg söderut efter kusten mot Da Nang. Dit kommer jag i och före sig inte på ett antal dagar men Ky Anh dir bör jag hinna idag, knappt 130 km.

När jag svänger höger så är himlen totalt grå och jag är övertygad att det snart bli regn. Min övertygelse slår in efter cirka 10 minuter så det är bara att stanna och ta fram Fjällrävens regnställ.

Regnet tilltar i styrka för varje meter jag cyklar. Vägen följer kusten och det är tydligt att efter vägen bor många fiskare för båtarna ligger förtöjda vis strandkanten.

Trafiken är mer än sparsam och det tackar jag för. Tyvärr så gör regnet att jag har lite motvind så det blir inga hastighetsrekord idag.

Min plan att komma till Ky Anh kanske spricker, men vi får väl se om inte vädrets makter tar lite paus.

Trots regnet så arbetas det flitigt på fälten, att det regnar verkar inte bekomma dem ett dugg

Vatten bufflarna som är specialiserad av att vistas bland risfälten verkar inte de heller bry sig om att det regnar, de bara fortsätter att beta

Några km längre söderut är det andra som försöker få vattenbufflarna på torrare mark.

När klockan närmare sig halv elva tycker jag det är dags för lunch så när jag cyklar genom Hong Linh letar jag efter en lämplig bar.

Hittar en som är helt tom så när som på nån personal eller ägarinna

När jag gör tecken för mat ropar hon åt en man som ligger på en madrass bakom några bord. Han kommer fram och lyfter på locket till en panna med nudlar och pekar och jag säger…

- Perfect, Ok

- Do You also have an beer?

Han hämtar en lokal öl på burk och fem minuter senare serveras jag en nudelsoppa med kött och färska grönsaksblad.

Öl på Vietnamesiska har jag nu lärt mig heter Bia och kött heter Thit.

Måltiden slinker ner och det blir inter mycket kvar i djuptallriken, allt kommer att behövas för resten av rutten.

Efter maten har regnet slutat så jag packar ner regnkläderna i den bakre stora North Face väskan. Ingenting av värde händer resten av dagen det enda som bekymrar mig yrkeschaufförernas körning och omkörningar.

De skall förbi framförvarande oavsett vart de är. Tre långtradare i rad och en skall göra en omkörning av den första, vägen är inte tillräckligt bred och hastigheten är inte heller tillräcklig så de ligger omlott varandra och det är inter många dm mellan. Den tredje som ligger längst bak tutar med allt som finns och vill köra om. Detta förfarande är tyvärr ganska vanligt.

Busschaufförerna är nästan värst, de skall bara förbi och ibland är jag beredd att köra i diket för chauffören bryr sig Inte om att jag finns.

The Smiling People

Överallt möter jag hejande och leenden, från alla, i synnerhet från kvinnor oavsett ålder. De ler och smilar och det verkar också äkta. Även männen ler om än inte i samma utsträckning. Detta är något jag sällan upplevde i Kina

Man kan ju tycka att detta folk som fått utstå hemska övergrepp från både fransmännen och sen USA och lider fortfarande av USA’s Agent Orange inte skulle uppvisa detta beteende.

Fast det kanske ’r just detta som gör att de har kommit tillbaka från krigets fasor.

Varningstrianglar som finns i alla svenska bilar har inte funnit nån plats i Vietnam. De använder lite vad som helst för att markera att det är ett hinder i vägen.

Det blir några små stopp innan jag vid 16-tiden cyklar in i Ky Anh.

Just innan jag når själva stan möter jag ytterligare en touringbiker. Jag cyklar över vägen och vi välkomnar varandra som vanligt. Han, en kille från Spanien är på väg mot Hanoi efter att ha startat från Ho Chi Min City eller Saigon.

Han berättar att han gjort sig illa på vänster pedalen och nu har såren blivit infekterad och det gör ont när han skall stödja på foten. Jag säger åt honom att…

- You must search for medical treatment immediately, it does not look good.

Han säger at than letat utan att finna någon

- If you do not find a doctor, I think you should take the bus to the nearest major city

- It can get worseheat and humidity.

Får också reda på att staden Hue som ligger cirka 125 km bort är en riktig pärla att besöka och nämner också om att stan har minnen från Vietnam kriget.

Tjugo minuter senare har jag ett rum för 70 spänn på våning två hos Ngoai Thuiong hotellet som ligger precis efter genomfartsleden.

Antal stjärnor kanske 1 och en halv om jag är generös.. Först får de nästan inte upp dörren med nyckeln, sen får jag be om att få duscha. Den dusch som finns på rummet har fel på blandarens omställning mellan golvläget och duschläget. Det blir som lite svårt att krypa ihop under kranen för att få tvaga sig.

En kille som mera verkar vara intresserad av vad som händer i hans mobiltelefon länkar in mig i rummet bredvid där duschen funkar. Varmvattnet är knappast 20 grader men vad gör man inte för att bli ”fin”.

Byter sen om och går ut för att hitta en bar. Ser ett större köpcentra och här kan man äta för de har en liten hörna för just detta.

Får peka ut vad jag vill ha ur kyldisken och tjejen bakom disken lägger över mina val på en tredelad plasttallrik.

Maten och en 33 cl öl kostar inte mer än 42 000 Vnd eller knappt 20 kronor och jag blir också mätt.

Innan jag går tillbaka stannar jag mitt mot hotellet då jag ser en skylt med ett pictogram som visar att de serverar kaffe. Det blir två koppar kaffe av påstyp och smakar faktiskt bättre än jag förväntat mig.

En annan sak jag funderat över är att alla stolar på sådana här ställen alltid är väldigt låga, liknar ner en barnstol och de är oftast utav plast och väldigt ranglig

I morgon skall jag ta mig mot Dong Hoi, cirka 100 km söderut efter kusten.

Dagens distans: 129,6 km

Medelfart: 18,2 km/h

Maxfart: 34,8 km/h

Färdtid: 07.06.50 t.m.

Totaltid: 09.10.13 t.m.

Medeltemp: 32,0 C

Max temp: 45 C

Natti Natti

//P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer