Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Vilodagar i ett fantastiskt Da Nang med kära CYKELVÄNNER

7-9 September

Da Nang ligger vid floden Hàn River som inte skall förväxlas med sin namne i Sydkorea. Det är en viktig transportled och var även viktig under Vietnamkriget.

Jämfört med Hanoi är Da Nang litet ungefär som Stockholm noch Da nang är inte heller lika stressande som huvudstaden i norr.

På andra sidan Hàn River vid drakens svans går en Boulevard efter stranden och den är välbesökt och upplyst av LED - och neonljus på kvällarna.

Här hittar man allt man kan tänka sig när det gäller mat och dryck och även annat om man har intresse av sånt.

Det var efter denna gata som jag också fick en ny smakupplevelse, coconut coffee som serverar i ett högt glas med söndermosad kokosnöt och is.

Ett antal broar korsar floden och den som är mest berömd är Dragon Bridge som inte liknar någon annan bro jag sett.

Dessutom har den eld, ljus och vattenshower varje helg men tyvärr gör mig så har Presidenten Trần Đại Quang avlidit veckan innan så denna helg var showen inställd.

Trots detta var det tusentals personer på bron vid klockslaget 21.00 som är den normala tiden för denna spektakulära spel vilket kanske beskriver brons popularitet.

Fortsätter man över bron österut kommer man efter 1,5 km fram till ett blågrön skimrande Indiska Oceanen vars vattentemperatur just nu är närmare trettio grader än tjugosju!

Hotellen efter stranden är minst hundra till antalet och en del av dem är gigantiskt stora och har ljusarrangemang som är sköna att se på när mörkret lagts sig.

Hur hotellen får ekonomin att gå i ihop är en gåta och speciellt nu när turistsäsongen är över.

Fortsätter man att följa stranden kommer man ut ur stan på ett enkelt sätt, och söderut också, närmaste större ort Hoi An.

Detta passar mig perfekt för jag skall senare ta just den rutten när jag skall mot Kambodja, har bestämt att Laos får sakna mitt besök.

Hotellet jag har inkvarterat mig i Dangs Hotel ligger alldeles vid Drakerns huvud och gatan utanför entrén är på kvällstiden helt ockuperad av gatuförsäljare och små stånd som säljer mat och läsk.

När man kliver ut på morgonen känner man nästan inte igen sig för då är gatan helt tom, bara vita markeringar i gatan visar att här har det stått en försäljare.

Cykelns bromsar som gav upp på väg utför Hai Van passet fick jag nu fixat av en cykelreparatör med verkstaden i en plåtlåda på gatan en bit från mitt hotell.

Jag pekar på mina bromsklossar fram och bak, han kikar och nickar. Hoppar på sin moped eller scooter och kör iväg.

Hans kompis eller assisterande verkstadschef eller vad han nu har för titel pekar att jag skall sätta mig på en röd plaststol av barnstorlek för att vänta.

Jag frågar om det är OK att jag återkommer om några timmar så att jag hinner med en liten frukost och som svar får jag ett stort leende och ett OK till svar.

Går tillbaka och korsar stora vägen och går in till Philipp och Beatas hotell för att prova deras frukost. Rostat bröd, marmelad, stekt korv, fläsk och ägg, juice, ris, nudlar, grönsaker och kaffe ur en kaffebryggare blir dagens frukost. Helt i min smak.

Sen tillbaka till hotellet, hämtar ryggsäck, badshorts och badlakan och beger mig till min cykelreparatör a’la Öviks cykel och Fritid för att se om min velociped är klar för hämtning.

När jag kommer gående på gatan hör jag att någon ropar och ser Da Nangs ”Glud” som pekar och viftar.( De som undrar vem GLUD är så är det Ö-viks cykelgud)

Cykeln står lutad mot en mur med stor kätting omkring och efter en viss inspektion och testning känner jag att han gjort ett bra jobb. Bromsarna nyper och är beredda för nästa utförskörning.

Priset han vill ha är 80 000 Vnd vilket motsvarar cirka 31 kronor och jag ger honom 100 000 för jag känner att det är jobbet absolut värd. Han blir glad och ler ännu bredare än för några timmar sedan.

Cyklar sen iväg mot havet på en ovanligt lätt och lite ostadig cykel.

När man inte har någon packning känns det som man trampar luft och alla rörelser man gör på styret får omedelbar verkan.

2 km senare parkerar jag cykeln vid en av många barer och pubar efter beachen. Vid den här tiden på dagen är de flesta helt stängda och öppnar inte förrän vid 16 tiden. Det gör då inget för jag har andra planer.

Går ner mot stranden som är ganska folktom och tar riksting mot de vita skummandes vågor väller in mot stranden vars sand är nästan brännande het.

Tar av mig min röda HumanResurs tröja och låser fast min nyinköpta Kånken ryggsäck vid en stolpe som har en röd flagg och texten ”No Swiming”

Jag tänker inte simma, bara bada så jag tar inga notiser om detta och vattnet är salt och ljummet, vågorna är trots att de är ganska små kraftfulla och det är svårt att ligga helt orörlig när de väller över en.

Efter mitt naturliga spa besök ser jag efter om det finns någon liten krog i närheten och hittar en liten bar en bit från stranden i skuggan. En kall lokal öl och en cheeseburgare får bli min lunch.

Sen tillbaka in mot drakens huvud men först får jag för mig att testa hur det skulle vara att ta en genväg mot Australien, garanterat inga backar.

Blir lite tveksam då jag undrar om kedjan och dreven klarar av det salta vattnet. Får bli en annan gång.

Senare på kvällen ett pub besök efter den sydöstra stranden och det roliga är att medan jag, Philpp, Beata och Elanine sitter och dricker våra öl så kommer det fram en kille till mig och hejar och säger…

- Do You remember me? Säger han

Jag tittare på honom utan att de galvaniska elementen börjar reagera. Och jag säger…

- No, I’m sorry

- I'm the guy from the kayak paddling that soaked you down säger han och ler

Då ramlar på polletten ner och jag känner igen honom. Vi byter några ord och han är imponerad över att jag hunnit före honom ner till Da Nag med min cykel och han kör MC.

- How do You recognized me?

- Not so difficult. A blond Swede on a bicycle, I do not know or meet anyone like you

Riktigt roligt att han kände igen mig.

Vi sitter fram till strax efter ett på naten innan vi tar en Taxi tillbaka den fyra km som det är till hotellen våra.

Dagen efter vid halv tio tiden, jag låg faktiskt och sov eller slappade till strax före Nio tar jag cykeln och trampar efter kusten till Linh Ung-pagoden på Son Tra-halvön i Da Nang, som ligger 9 km från My Khe-stranden eller 14 km från mitt hotell.

Lady Buddha syns på långt håll och är helt kritvit. Hon har en imponerande höjd av 67 m, ungefär som en trettio våningars höghus

Området är lummigt med massvis av stora skuggande träd. Inom området finns också pagoder och hus för tillbön, skulturer av ibland groteska former men lokafullt vackra och imponerande att titta på.

Pagoderna och de små bnönehusen och deras inredning är otroligt vacker, Buddhastatyer är gjorda och utsnidade i mörkt träslag, ett hantverk som är mer än imponerande.

Överallt ser man människor som tillber och sätter rökelser i krukor som står framför Buddha statyerna. Trots att turistsäsongen är på lågnivå det ganska mycket folk här.

Att det finns Japaner här bland besökarna är inte svårt att undvika för de har ett lustigt beteende med att alltid ta porträttbilder framför nått populärt fotoobjekt.

De har heller inter bråttom eller tar någon notis om att andra kanske vill ta en bild utan att de skall synas.

När jag gått runt i området bland statyer, utsnidade vackra möbler, stora och små träd går jag tillbaka till cykeln och sätter mig lite längre in bland träden och tar fram min påse med baguett och skinka och sätter mig på muren.

Helt plötsligt hoppar en apa upp och sätter sig en halv meter från mig och krafsar hastig på min arm. Dem vill nog ha en del av min macka vilket den också får i omgångar. Det verkar helt orädd.

En halvtimme senare cyklar jag tillbaka mot stan med stannar till vid ett antal fiskebåtar som ligger vid stranden och tar mig ett bad bland dessa.

Sen fortsätter jag över Hàn River via en annan bro lite längre norrut och stannar till vid ett Cafe som verkar populärt.

Efter kaffepausen går jag tvärs över gatan för att under mitt kaffedrickande har jag sett en salong ”Spa and Beauty” och går in för att fråga om de klipper hår.

Två tjejer vid disken säger jag och sen …

- 100 000 Vnd

De ber mig att sitta ner och det dröjer inte länge förrän en kille i ”trasiga” jeans börjar att blöta ner mitt hår och sen snygga till mig, om det nu är möjligt!

Känns skönt att få lite luft i kalufsen.

Jag drar sedan vidare efter Hàn River söderut och över nästa bro innan jag svänger av efter floden tillbaka mot hotellet.

Styr in cykeln i hotellets lilla kombinerade garage och tvättstuga, ber också den blåklädda mannen som är någon sorts vaktmästare, städare och vakt om att få mina kläder som jag lämnade in för tvätt innan jag drog iväg mot Lady Buddha.

Sen upp på rummet för en dusch och lite vila innan jag och mina cykelvänner går ut för att äta och dricka en och annan öl

Vi hörs i morgon dör då sitter jag på cykeln söderut mot Kambodjanska gränsen som nu är målet

Ha det bra vi syns och hörs

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!