Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Varmt, fuktigt och byte av bakdäck

10/9

Kommer iväg strax före halv tio men innan dess besökte jag Philipp och Beatas hotell för att ta tillfälligt farväl och äta en frukost.

Jag kliver in genom entrén förbi de stora elefant figurerna som vaktar utanför och tar hissen till våning tre där de serverar frukost.

Blir genast lite konfunderad och tänker har de möblerat om sedan förra gången jag var här.

Känner inte riktigt igen mig men tänker inget mer om det. Äter min frukost och får sen mitt kaffe, en stor kopp svart välsmakande kaffe.

Betalar och går ut. Receptionen tycker jag ser exakt likadan ut och hissarna är på samma ställe.

Ställer mig sedan vid cykeln och gör visuell inspektion och inser att jag är på fel hotell men samma byggnad.

Den har två entréer och de är nästan identiska där är förklaringen till min fundering om ommöblering.

Philipp och Beatas rum är på femte våningen och jag knackar på, vi byter några ord och önskar varandra lycka till mot Angkor Vat i Kambodja.

…WE MEET AGAIN…

Sen cyklar jag efter indiska oceanen i motvind och stigande temperatur. Tack och lov att det är platt.

I går hade jag tänkt att bara ta en kortis idag, till Hoi An, 32 km men jag tänker att det är bättre att försöka komma fram till Ho Chi Minh staden en eller två dagar tidigare så att jag får tid att besöka Cu Chi som ligger i utkanten av HCM city och de tunnlar som VietCong och FNL använde under bl.a. Tet Offensiven 1968. Detta vore något att få se och besöka.

Mitt på dagen tror jag maxtempen är uppe i snart 50 C och jag känner mig sliten. För var dag som går ser jag att aktiviteten och antalet vattenbufflar på risfälten öka.

Oftast är det en man som går efter vattenbuffeln och med vatten upp till knäna. Det verkar slitsamt både för farmaren och den stackars buffeln som nog heller hade gått och betat med sina kompisar.

När jag kommer fram till Ha Lam får jag både punktering och jag inser också att bakdäcket har gjort sitt.

Tänker inte byta själv utan en cykelreparatör åtar sig jobbet medan jag äter en nudelrätt med räkor och grönsaker nåt kvarter bort.

Det nya däcket schwalbe som jag köpte i Hanoi kommer nu till användning och det är ett kvalitetsdäck.

20 000 Vnd vill mannen ha för besväret, 8 svenska kronor. Jag fortsätter sen vidare knappt 30 km innan jag stannar i Tam Ky och jag känner mig mer än sliten…!

Tar in på et hotell mitt i stan och efter installation och lite skrivande kryper jag ner i sängen och klockan är bara halv sju.!!!

Vi hörs förhoppningsvis i morgon när jag är på väg söderut efter kusten. Planen är cirka 95 – 100 km

// P-G

The Global Cyclist

Dagens distans: 87,2 km Medelfart: 18,1 km/h Maxfart: 29,1 km/hFärdtid: 04.54 t.m. Totaltid: 07.46t.m.Medeltemp: 40,0 C Max temp: 48,0 C Min temp: 32 C

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer