Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Duc Pho till Binh Dinh 120 km och inget att klaga på

12/10

Sovit gott i tio timmar men har hört att det regnat ute i natt. För mig får det gärna duggregna emellanåt, det är bara uppfriskande när medelvärmen är över 34,0 °C.

På morgonen vid sju tiden är det fullt på vägarna av scooterförare på väg till jobbet och till skolan det är bara de yngsta som cyklar eller får draghjälp av någon äldre med scooter eller billigare moped.

I Kina var scootrarna till 90 % elektrifierade medan här i Vietnam är det kanske bara 20-25 % som är eldrivna.

Man kan köpa en scooter i Vietnam, begagnad sådan och tio år gammal för omkring 300$, vill man ha en bättre kvalitet så rekommenderas Honda som har nästan hela marknaden 65-70% och en 5 är gammal 100 CC får man punga ut med 700$.

Nya scootrar kostar från 14,500000 Vnd, mindre än 640$ och bland de dyraste får man öppna storbörsen och 107 391000 Vnd eller 4600$.

Det finns inte en stad eller minsta by med minst två eller flera som säljer scootrar, utanför affärerna står det oftast 25-30 stycken och inne i affären minst lika många.

Man ser ofta par, unga och äldre som kör scooter, bil är för de flesta lyx och vill man verkligen visa sin ekonomiska status så kör man bil och då helst SUV. Lexus SUV’ar har jag sett många av, Toyota och MazdaScootrarna används till allt och då menar jag allt.

Har de några år på nacken så är många utrustade med någon sorts anordning för vagn eller upphängning av väskor och korgar.

För att köra en scooter i VN krävs licens!! Och man undrar om det då ingår nån körutbildning!!!

Som vanligt har jag lite medvind på första delen av förmiddagen men så fort solen värmer upp luften blir det endera lite sned sidvind eller motvind.

Efter knappt 40 km kommer jag fram till ett litet samhälle Tam Quan och ser ett ”fik” på vänster sida och tänker att kaffe skulle sitta bra.

Kaffet man beställer är en liter kopp som inte motsvarar en ”Svensk storlek” men lika fullt är det kaffe.

Kaffet man beställer är en liten kopp som inte motsvarar en ”Svensk storlek” men lika fullt är det kaffe. En yngre kille kommer fram och frågar om jag också vill ha någon kaka eller liknande och jag nickar JA.

Fem minuter senare kommer han tillbaka med två stycken runda brödskivor som liknar hamburger-bröd och med någon fyllning. Smakar helt OK, blir faktiskt mätt av dessa två.

Vägen är småkuperad och några kräver att de större dreven bak måste användas. När klockan är strax före tolv tycker jag det är dags för lite lunch. I Binh Duong blir det en trottoarbar som får förse mig med mat. Ris, köttbitar av olika slag och ett större stycke grillat kött på ben. Grönsaker och olika små skålar med olika såser kommer alltid fram. En tillbringare med kall lite smaksatt vatten sätts på mitt bord.

Sitter här knappt en tre kvart innan jag drar vidare. 70 km har jag redan avverkat och har planer på cirka 45 till innan jag slutar att trampa.

Värmen har nu nått någon sorts ”peak” för tröjan är genomsvettig och jag stannar för att byta till en fräschare.

Jag fascineras av hur flitig bönderna är, de rensar och rycker från sina odlingar på slätten, några går bakom sina vattenbufflar medan andra buntar ihop gräs och växter som sedan bärs upp mot vägen. Ingenting får gå förlorat. På andra odlingsmarker kan man se de grå vattenbufflarna med sina bakåtböjda horn beta i den blöta jordbruksmarken och med vita hägrar som följer i deras spår eller sitter på deras rygg.

Bussarna är fortfarande ett ”gissel” ha efter sig, de tar överhuvudtaget ingen notis om framförvarande eller mötande. De bara tutar och sen kör. Ibland olustigt nära trots att jag ligger längts åt häger på vägrenen.

Vid fyra tiden kommer jag fram till Binh Dinh och GPS’en visar 118 km så jag tycker det för räcka för idag.

Min plan att cykla minst 100 km om dagen som genomsnitt fram till Ho Chi Minh staden håller fortfarande.

I morgon har jag planerat att dra lite längre ut mot kusten för att få lite mera havs vyer och Tuy Hoa blir en bra slutpunkt för födelsedagen

Dagens distans: 118,7 km

Medelfart: 19,7 km/h

Maxfart: 45,3 km/h

Färdtid: 06.01 t.m.

Totaltid: 08.41 t.m.

Medel temp: 34,6 °C

Max temp: 49,0 °C

Min temp: 27,0 °C

Vi hörs och syns

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer