Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Fantastiska Vietnam, ett nytt land att älska

14/10

Under natten har det regnat tydligen, för beachboulevarden nedanför är våt. Klockan är kvart i sju och jag tar på mig kläderna och ner till frukosten som serveras på bottenplan, G.

När jag kommer ner sitter redan de killar jag mötte i går och vi pratar lite om denna dagens tur och vi skall åt samma håll.

De planerar att starta strax efter 8 och de det har jag också planerat. Frukosten är väldesignad, det finns korv, stekta ägg som jag tar rejält av. Dessutom en hel del från havet, nudlar, grönsaker och del annat gott. Bröd i form av små baguetter finns också samt juice och en kanna med bryggt vietnamesiskt kaffe.

Efter frukosten går jag upp på rummet och byter om till cykeldress, packar väskorna och sen ner till hotellobbyn för att checka ut.

Innan vi drar iväg så blir det lite fotande som vanligt. Ut ur Toy Hoya inga problem. Mina nyvunna cykelkompisar stannar mitt inne i stan och jag fortsätter själv över den stora bro som tar mig över Song Da Rang.

Sen är det bara att trampa på och följa havet. Vägen är nyasfalterad och rak dessutom medvind så jag har bra fart under ”sulorna”.

Efter cirka 20 km en ny bro att köra, denna tar mig över viken Cura Bien Da Nong.

Jag stannar mitt på bron för att nyfiket se hur det går för alla som står vid räcket och fiskar, dessutom är vyn storartad.

Några minuter senare dyker mina Vietnamesiska kompisar upp och den av den jag träffade i går eftermiddag n ämnet nått om en historisk plats från Vietnamkriget bara 20 km härifrån och de har tänkt stanna där för lunch och han frågar…

- Do you want to have lunch with us?

Och jag svarar omgående

- Yes, that would be nice.

Vi fortsätter vidare efter kusten och några km senare kommer en liten klättring på 2-3 km, inte brant men ändå svettigt.

Jag har tydligen mera ”Power” i benen än de för jag ser inte till dem när jag nått toppen. Fortsätter ytterligare några km innan jag stannar vid en liten mysig och blommande ute kafé. Blir mött av några vietnamesiska ungdomar som givetvis ler.

Köper några vattenflaskor och en läsk och bara njuter av atmosfären.

20 minuter senare sitter jag på cykeln igen och jag har i minnet om ”20 km” att det skulle vara en historisk plats att stanna vid. Vũng Rô Bay heter platsen och ett minnesmärke finns uppsatt och en bar finns också vid stranden.

Det historiska med denna plats som kallas Vũng Rô Bay incident enligt mina vietnamesiska cykelvänner är att Vietcong landade många fiskebåtar med vapen just i denna bukt men en amerikansk operation lyckades spränga en fullastad båt med vapen och sprängämnen men samtidigt dödades kaptenen.

Jag stannar till och snart här även de andra dykt upp. Lunchen skall ätas på en flytande bar och för att komma dit får man gå en bit efter stranden och sen hoppas på en båt som tar oss ut till restaurangen.

Viken är obeskrivligt vacker, jag får ”ståpäls” bara av att se omgivningen.

Vi låter cyklarna stå vid baren och tar med oss de viktigaste. Jag blir också uppmanad att ta med mig mina badshorts.

Bad igen… Varför inte

20 minuter senare kliver vi ombord på en flytande restaurang mitt i viken. Restaurangen har åtta stycken kassuner mitt i där fisk och annat från havet finns och på båda sidor finns plats för små bord och hängmattor.

Innan vi får börja äta skall det ju beställas vilken fisk som skall håvas upp och det får de andra bestämma.

Själv blir jag påmind om att jag hinner bada innan maten serveras så jag dyker ifrån restaurangen ner i det ljumma och salta vattnet. Känslan när jag åter kommer upp till ytan går inte att beskriva, helt omöjlig.

Om man kan få håren på armarna att resa sig i vattnet har jag lyckats.

Sen får vi sätta oss vid bordet som är litet så det är meningen att vi skall sitta på golvet.

Först dukas det fram musslor och bläckfisk, olika såser och sojasås och Saigon öl. Sen kommer huvudrätten som är den fisk som håvades ut kasusen.

Det var väldigt länge sedan jag ätit så gott och mått så bra. Jag vibrerar inifrån.

Efter maten blir det vila i cirka 40 minuter innan båten kommer och hämtar oss. Jag faktiskt sömmande i denna hängmatta. Nåt så obegripligt skönt det kan vara att få somna i en hängmatta på en flyttande restaurang i en vik i Vietnam.

B¨ten kommer vid två tiden och jag blir också informerad om att jag var ”Invited fort lunch” så ingen betalning för mig. Det är bara att bocka och buga för deras genorisitet

Strax före halv tre drar vi vidare söderut och redan nu är jag införstådd med att det inte blir Nha Trang som mål ikväll.

Först några km lätt cykling sen tre km uppför ett bergsmassiv men hela tiden har man indiska oceanen som följeslagare.

Efter klättringen lättcykling resten av vägen mot Ninh Hoa och knappt 60 km. Vi kommer att få cykla sista 30 km i mörker. Det är priset vi får betala för att få ha upplevt en dag som jag fortfarande inte kan smälta. Jag får på nytt ”ståpäls” bara jag tänker på detta.

Vilken dag jag fått uppleva

Vi kommer fram till Ninh Hoa strax före halv åtta på kvällen och en av killarna har bokat ett enkelt hotell en bit från city.

Efter installation, ombyte knackar grabbarna på dörren och säger…

- Dinner, do you want to make us company?

- Yes, I would like that

Vi äker en taxu in till stan och stannar utanför en trottoarbar och grabbarna beställer in mat från baren men de köper också lite annat smått och gott från några matstånd vid gatan.

Ris, stekta ägg, fläskkotletter, fläsktärningar, sallad, såser, öl och så har de köpt en flaska vodka som de bjuder på.

Yes, thats right. Slipper även betala denna middag. Blir också informerad om att de gärna ser mig som cykelpartner i två dagar till och jag tackar ödmjukast för allt de ställt upp med,

Nu har jag ett nytt land och folk att älska

Vietnameserna är på ett naturligt sätt otroligt vänliga och generösa, man blir hänförd av deras positivitet

Dagens distans: 101,1 km Medelfart: 18,4 km/h Maxfart: 46,0 km/h

Färdtid: 05.22 t.m. Totaltid: 10.54 t.m.

Medel temp: 34,0 °C Max temp: 52,0 °C Min temp: 26,0 °C

Vi hörs och syns

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

christian j 16/10-18

Yes - Vietnam e int sämst!