Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Punktering och sedan en trasigt bakdäck men till Gia Rya kom

17/10

Hade ställt väckaren klockan sex och efter en dusch och utcheckning sitter jag på cykeln strax efter halv sju. Inga problem att ta sig genom stan bara man håller koll på tvåhjulingarna.

Första 50 km går riktigt bra och jag känner att det finns lite medvind i ryggen, några backar är det inte heller nått att bråka om.

Första stoppet i Thuan Nam för kortare paus och lite vätska. Vid nio tiden ytterligare ett stop vid en PetroVietnam bensinstation för mera vätskepåfyllning och även lite vila för benen.

Här nere verkar det vara en ny typ av odling, liknar agavebuskar och på en del finns stora röda frukter. En del odlingar är riktigt stora.

När klockan passerat 10 med tio minuter stannar jag till vid en vägkrog som verkar ha bra mat, Than Minh heter orten och den är inte speciellt stor men god mat kunde jag beställa.

Jag fortsätter efter lunchen och nu börjar värmen på allvar över och det går givetvis tyngre att cykla. Några kortare motlut får jag också. När jag cyklat drygt 60 km får jag punka och stannar utanför som jag tror är ett skjul men som visar sig var en bostad åt ett äldre par.

Det visar sig att de reservslangar jag har inte är lagade vilket jag trodde så det blir att försöka laga dem tills jag för chans att köpa nya.

Den äldre kvinnan kommer fram och ler nyfiket och jag ler ju givetvis tillbaks sen kommer hon flera gånger med ett glas isvatten till mig för hon ser att jag lider i värmen.

Efter lagningen drar jag i väg och värmen är nu på topp och nu känns det ibland tungt att hela tiden cykla mot blåslampan som jag har framför mig.

En liten motvind har också dykt upp plus ett antal längre slakmotor.

På väg ut ur det lilla samhället Than Tam som jag passerar genom strax efter 13 känner jag att bakdäcket kraschar och jag får styra tillbaka cykeln mot närmaste cykelreparatör.

Jag hittar en reparatör som verkar repa det mesta och han tar itu med mitt problem. Han visar mig bakdäcket och en stor reva på höger sida av däcket har rivits upp så detta Schwalbe som jag köpte i Hanoi är nu i det ”sälla jaktmarkerna”.

Mannen ropar till frun som letar i nått förråd och tillslut hittar det ett däck som passar. Lite mera grovmönstrat men vad har jag för val så här mitt i den vietnamesiska landsbygden. Han har också en ny slang att erbjuda.

Hän sätter på däcket och slangen och sen ropar han till mig och pekar på bakhjulet som wobblar.

Han gestikulerar om det är OK att han fixar även detta och jag sätter upp tummen som en gest till honom att fortsätta.

Med flinka fingrar och enkla verktyg fixar han mitt skeva bakhjul.

Medan han arbetat har jag haft sällskap av familjen unga dotter.

Hon kanske är tre år eller lite drygt men otroligt social och nyfiken. Hon hittar på allt tok medan pappa lagar min cykel och mamman lagar en annan cykel.

En plastförpackning med ekrar och nipplar fångar henens intresse och snart har hon spridit allt på golvet.

Jag plockar upp ekrarna och nipplarna och medan jag gör det har hon hittat ett paket med svetstråd som får samma öde till mötes.

På nytt får jag plocka upp även detta och nu har flickan hittat min hjälm som hon verkligen gillar. Hon provar den både bak och fram och finner den väldigt skojig

Det här arbetet tog kanske en timma och jag fick välbehövlig vila. Kostanden för allt inklusive nytt däck, ny slang och justering av bakhjulets ekrar 200.000 Vnd, knappt 80 kronor.

Sen vidare med ett leende på läpparna, inte för reparationen utan för flickan som gav mig många goda skratt med hennes pappa och mamma fixade cyklar.

Barn är lika oavsett var i världen man befinner sig, vilken hudfärg eller religion de tillhör. De är nyfikna och gillar att testa.

Nästa stopp kommer efter drygt 90 km mellan Xuan Hung och Xuan Tam när jag ser ett kafé eller liknande där total skugga verkar råda stannar jag och styr även in cykeln och beställer en Cola, får även ett glas med iskallt grönt te som jag nu lärt mig att verkligen gilla.

Det är verkligen läskande och dessutom gratis på de flesta barer och kaféer.

Strax före 17 cyklar jag in mot Gia Ray och har i tankarna att nu blir det stopp för idag. Infarten mot stan är en enda lång slitsam slakmota och jag får verkligen slita. Inte så mycket för det fysiska utan mera av värmen som tröttat ut mig. GPs’en visar att dagens maxtemperatur är 57 °C !!!

Ett hotell vid utkanten av stan för 160 .000 Vnd får duga. Luftkonditionering fungerar och bara den är värd 160.000 Vnd.

Ställer in den på 17 grader och sen in till toaletten som också är dusch för lite nödvändig hygien innan jag letar upp ett matställe.

Det verkar nu också som min satellitsändare börjat fungera, den har satt ut punkter var jag varit idag men tyvärr så finns inte några aktiviteter mellan förmiddagen den 15 och fram till idag på förmiddagen

I morgon tar jag mig mot Ho Chi Minh staden men jag kommer att göra allt för att undvika köra in i miljonstan. Mitt mål är ju Cu Chi tunnlarna och de ligger lite norr om stan. Hur det blir med detta får Ni höra sedan.

För övrigt ligger Philipp och Beata bara en dagstur bakom mig så vik kommer nog att få lyfta några bägare iskall öl in Kambodja ganska snart

Dagens distans: 105,0 km Medelfart: 17,3 km/h Maxfart: 57,5 km/h

Färdtid: 05.52 t.m. Totaltid: 06.22 t.m.

Medel temp: 29,5 °C Max temp: 57,0 °C Min temp: 23,0 °C

Vi hörs i morgon

// P-G The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

Kristin 19/10-18

Vad består det gröna teet av?