Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Dagen som började I Moll men slutade lyckligt

22/10

Det blev sen läggdags i går, klockan hade passerat halv ett innan jag kröp ner under täcket och som vanligt ligger jag och lyssnar på SR innan jag somnar.

Jag vaknar först strax efter 5 så jag bara vänder på mig och tänker sova minst 1 timme till. Nästa gång jag vaknar är hon nästan halv 8 och inge mobil har ringt.

En snabbkoll visar att volymen varit avstängd så det är inte konstigt att jag inget hört. Aldrig skoj att försova sig men jag behövde kanske den extra timmen.

Jag gör mig in ordning och går sen ner och ut och mot det lilla Cafét som ligger tvärs över plan från hotellet där de serverar frukost.

En tjej tar emot mig och jag ger henne den biljett eller vad man nu skall kalla det som jag fick av receptionisten.

Frukostmenyn helt OK, stekta ägg, ris, grönsaker både färska och kokta, dumplingsbröd utan fyllning, rostade bröd och juice. Kaffet blir sen.

Fyra koppar kaffe hann jag md innan jag återvände och hämtade mina grejor. Cykeln står på baksidan och är ordentligt låst. Först med min egen låsvajer och sedan har hotellets ”allt i allo” också låst fast den med en grov kedja och hänglås.

Sen iväg och klockan är nio. Cyklar rakt fram mot Phnom Penh och skippar rakaste vägen mot Angkor Vat.

Den verkar lite mera tråkig än den väg mot Phom Penh som jag nu cyklar efter. Vägen är lie guppig och stötig, Vägstandarden verkar så här lång sämre än i Vietnam. Har tänkt mig cirka 100 km idag för det är inga backar som saktar ner farten.

Motvind kommer jag nog att ha större delen av dagen i vilket fall som helst har jag läst in via TV’ns väderprognos.

Efter ganska precis 4 km känner jag för en bråkdel av en sekund en vibration på bakre däck, sen en knall som får folk omkring mig att reagera.

Ett par som sitter under taket i en vägshop pekar tvärs över gatan och jag förstår att där finns det en cykelreparatör.

Styr över cykeln och pekar på bakhjulet, killarna nickar ett JA och sen tar jag av all packning och vänder cykeln upp och ner.

Tar av bakhjulet och räcker över det till en av killarna. Då ser att fälgens högra uppfasade vägg har gett med sig.

Fälgen har helt enkelt gett upp. Sådant här går ej att laga, bara byta fälg med allt vad det innebär.

Roligare start på Kambodjaresan hade jag tänkt men inget jag kan göra nått åt just nu.

Att denna cykelreparatör skall ha en fälg som passar min cykel är lika troligt som Jimmy Åkesson skulle konvertera över till Miljöpartiet.

Tänker att det enda rimliga just nu är att ta sig till Phnom Penh för där finns det garanterat cykelaffärer med fälgar i dimension som passar min cykel.

En av killarna pekar tvärs över vägen mot en lång byggnad med plåttak.Inga reklamskyltar eller nått och säger…

- Bicyccleshop

Do You mean I can buy a new rim in the bicycle shop there? säger jag

- Yes, You can

Fem minuter senare sitter jag på hans MC och vi kör ner de fyra femhundra metrarna till lokalen. Han stannar utanför en stor dörr och vi går in.

Någon cykelaffär finns då inte alls här är min första tysta kommentar. Här tillverkar och producerar man rör i aluminium

Vi går fram till några killar och min hjälp snackar nåt jag ej förstår. En äldre man i svart tröja med texten CRONUS tar min fälg och tittar på min hjälp och sen på mig och ber mig följa med.

Det kanske finns en cykelaffär i denna verkstadslokal lika fullt. Vi stannar utanför ett kontor där det står OFFICE ovanför.

Inne i kontoret står efter ena långväggen en ej färdigmonterad cykel av mountainbike typ. Mannen ringer ett antal samtal och jag ser mig omkring.

Utanför arbetar ett antal män med att lasta kartonger på en pall och jag ser att det står www.Tropixbike.com på kartongerna och pictogram som liknar en cykel.

Nu blir jag intresserad på allvar och går ut ur kontoret för en visuell kontroll. Det jag ser är ett antal monteringslinjer och på dessa cyklar i olika stadier.

Jag har alltså hamnat hos en cykeltillverkare i Kambodja…!!!!

Cyklar över allt, däck, fälgar ramar, styren allt som en cykel skall ha.

Går tillbaka till kontoret och en ung kvinna i liknande tröja som mannen och hon ställer ett antal frågor om cykeln, fälgen och lite till samtidigt som hon ler så att det skulle kunna väcka döda

Jag frågar….

- Can you fix a rim similar i have here?

- Yes, she says, but we have to change the rim and all spokes.

- Your rim has 36 spokes and ours only 32.

En kvart senare kommer en annan kille in med en ny fälg s storlek 26”. Han börjar sedan demontera bort den bakre kassetten från den skadade fälgen. Använder verktyg som bara proffs har.

Sen tar han fälgen och vi går genom tillverkningslokalen och fram till en lina där man monterar ekrar på fälg.

Han instruerar killen vad som skall göras och själv går Han och hämtar en påse med nya fälgnipplar och nya ekrar

Efter att min skadade fälg är tom tar en ny montör över på en annan monteringsstation och börjar med flinka fingår montera eker efter eker.

Den unga kvinnan som kom in till kontoret ber mig följa med henne in till sitt kontor. Här inne finns prototyper till nya cykelramar och ritningar. Sätter mig på stolen framför henne där hon sitter framför en dator.

Tar ett av hennes visitkort och sr att hon heter Ray Ho och har titeln General Manager Assistance.

Vi pratar lite om min resa, varifrån jag kommer o.s.v. Får reda på att företaget har 300n anställda och exporterar också cyklar till Europa.

Efter en stund kommer killen som monterade bort mitt bak drev in med hjulet färdigmonterat och klart. Ny fälg, nya ekrer, nytt däck och slang. Allt ser professionellt ut

Jag frågar också om en extra slang och om han har fyra nya bromsklossar. Tio minuter senare kommer han tillbaka med min önskan.

Tjejen, Ray hade hoppats att företagets transportör skulle hämta min cykel och väskor som står uppe vid vägen hos cykelreparatören men han har visst fastnat hos den Vietnamesiska tullen.

Hon förslår att killen som jag nu fått reda på är företagets chefsmekaniker och tekniker skall följa med mig upp och montera allt, inklusive nya bromsklossar.

Ray frågar om 20 $ är för mycket.

Jag hoppar till och bara skakar på huvudet. 20$ knappt 200 spänn för allt inklusive montering.

Hade jag sagt JA borde jag få stryk. Hemma i Ö-vik hade kalaset inte klarat 100$ gränsen.

Får låna en av företagets mountainbikes och vi cyklar tillsammans upp till där jag har cykel och väskor

En halv timme senare sitter jag på min Surly Long Haul Trucker och är på väg mot Phnom Penh.

Vilken morgon, försovning, gott bryggkaffe, kraschar fälg, däck och slang 400 meter från en cykeltillverkare…Ibland är turen obegriplig.

Resten av dagen ett trampande mot stigande värme och lite stötig väg och jag håller koll på skyltarna.

Trafiken är inte ens i närheten av den i Vietnam, ganska lugnt, inte ens scootrarna är ett gissel när jag cyklar genom alla små samhällen som dessutom inte alls är lika stora och livliga som i Vietnam

Det blir ett antal små korta stopp för vätska och skydd mot värsta solen. Ett kaffe stopp blir det i cafeterian Like Coffe efter knappt 40 km.

Fortfarande har jag en positiv känsla i kroppen. Hade ju faktiskt berett mig på att ta en buss till Phom Penh.

Klockan halv fem cyklar jag in i Karol Ko och hittar ett Guesthouse med billigt rum och airkondition

Dagens distans: 82,3 km

Färdtid: 03.28 t.m

Total tid: 07.47 t.m

Maxfart 29,92 km/h

Medelfart: 18,4 km/h

Max temp: 47 °C

Medeltemp: 37,8 °C

Min temp: 31 °C

Vi hörs senare från Phom Penh

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer