Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Mot Wang Prachan den Malaysiska gränsen, strul och vänliga M

25/11

Vaknar tidigare är tänkt, klockan är strax över sex och jag bestämmer mig för att kliva upp. Bättre med lite extra tid efter vägen.

Att jag är i ett djungelliknande område kan man inte undgå. Hör apor och fåglar skrika men jag ser ytterst sällan fyrfota djur.

Aktiviteten bland latexarbetarna har kommit i gång och jag ser några moped och mc förare med hinkar, väskor och annan utrustning köra förbi.

Några stannar och börjar prata och vill givetvis veta vem jag är, varifrån jag kommer och vart jag ska.

Kommunikation fungerar skapligt trots deras halvdana engelska kunskap och de vill ju också ta en bild av mig tillsamman med en av männen, vilket de får förstås.

Sen iväg mot Wang Prachan. Luften är relativt sval och jag har lätt medvind men efter cirka 20 km börjar bakhjulet svaja och jag har punka.

Har tur att få punka alldeles vid ett tomt försäljningsstånd där jag kan lägga upp väskorna och byter slang.

Ser också att fler an två ekrar är utav. Hoppas nu att det håller tills jag kommer till en seriös cykelreparatör.

Får besök efter en stund av damen som just nu skall ta ståndet i besiktning men hon verkar helt nöjd med att jag har tagit hennes bord som väskförvaring.

Medan jag fixar slangen fixar hon sina grönsaker som skall till försäljning.

Strax efter nio är jag på G igen och i Khunan Don svänger jag av åt höger in på en lite mindre väg omgiven av höga palmer och bananträd. Vägskyltarna är inte precis välsynliga!!

Nästan överallt efter vägen ser jag nu hur bönderna hämtar och lastar upp skördat latex på små flakbilar och MC.

Efter denna titt som tydligen uppskattades av bönderna bär det i väg mot målet

Cirka 6 km från Wang Prachan marknadsplats och utanför en vanlig vägaffär blir det svaj igen och en ny punka.

Dessutom har två ekrar till kraschat. Får hjälp av mannen och hans fru att skjutsa mig till en cykelreparatör!!.

Han fixar min punka och hjälper mig att byta fyra ekrar som jag har i verktygsväskan och justera fälgen men två av dem klarar han inte av då han saknar avtagsverktyg för det bakre drevet.

Efter cirka 1 timme är jag på väg mot gränsen och en halvtimme senare stannar jag vid marknadsplatsen som ligger cirka 2 km hitom Wang Prachan gränskontrollstationen.

Tar mig en titt och sen försöker jag hitta en lite bar som kan sälja mig en kall öl. Tyvärr så är denna del av Thailand Islamistisk vilket också klädstilarna på de flesta omkring här vittnar som det blir bara en flaska kallt vatten.

2 km kvar sen är jag i mitt sjunde land på denna del av min cykeltur och 18:e totalt sedan i fjol i april.

Just när jag skall iväg ser jag till min stora besvikelse att bakhjulet är platt. Blir att leta efter mera hjälp då den solution för att lag punkteringar jag haft inte håller måttet längre.

Skulle givetyvis ha tänkt på det tidigare men blivit bortskämd både i Vietnam och Kambodja att fixa ”punkor” efter vägen är en ”baggis”

En kvinna i sjal hjälper mig att ta mig till en ny cykelreparatör!! cirka 5 km åt andra hållet. Verkstaden som mest liknar ett bombnedslag ligger femtio meter från vägen och är mest ett skjul där allt ligger i en salig röra.

Medan jag väntar på cykelkillen som tydligen är någon annanstans enligt den unga kvinna som sitter strax innanför skjulet och äter kommer ambulansen med en kvinna på en bår och bär henne in genom skjulet och in i ett rum som liknar ett vardagsrum.

En yngre man i blå tröja, svart långt hår och en begynnande skäggväxt i svar som påminner om Björn Borgs skäggväxt från början av hans karriär tar itu med min punka.

Han hämtar någon sorts lagningstillbehör som liknar en liten kvadratisk box med något vitt i. Petar bort et övre lagret och fäster undersidan av boxen mot hålet. Sen hämtar han någon sorts pressdon och pressar boxen mot slangen.

Sen tar han slangen med boxen och pressverktyg och går en bit bort. Ser att han petar löst en liten bit av det vita materialet i boxen och tar sedan upp en tändare och sätter fyr på allt.

Jag tar mig åt huvudet och undrar vad i himmelen han håller på med. Först brinner en ljuslåga och sen en kraftig rök och efter någon minut lägger han allt under en vattenkran.

Medan det får kallna tar han itu med min andra slang på ett liknande sett.

Har förstått att detta är någon sorts vulkanisering och givetvis måste jag nu be Öviks Cykel och Fritid hemma i Övik att ta efter.

Tyvärr så blir lagningarna inter vad jag förväntat mig, det blir blåsor i lagningen och det håller inte. Skit…mera Skit. Varför just nu.?

Det blir att skaffa nya slangar och jag får hoppa på hans MC och vi kör in mot Wang Prachans marknad för där skall de visst ha slangar. Synd bara att jag inte fick reda på det lite tidigare!!!

Köper tre slangar för 300 bath, cirka 85 spänn och sen samma MC tillbaka och vi byter slang.

Klockan har nu blivit fyra på eftermiddagen och jag borde enligt min plan varit långt inne i Malaysia vid denna tid.

Sista biter upp mot gränskontrollen är lite tuff, en skaplig backe gör att svettpärlorna och min puls ökar.

Inga problem med den Thailändska departure luckan, får tillbaka mitt pass inom två minuter och vänder mig om och cyklar 50 meter till en malaysiska passkontrollen.

Klockan 16.45 är jag inne i Malaysia och det går lika smidigt här. Inga frågor bara fingeravtrycks-kopiering och stämpeln in passet som man absolut inte får missa att de sätter dit.

Denna dagen ett liv

By By Thiland nu väntar Er granne I söder, Malaysia på mig

Dagens distans:78,8 km

Färdtid: 04.30 t.m Total tid: 10.03 t.m

Maxfart: 36,6 km/h

Medelfart: 16,9 km/h

Max temp: 38 °C

Medel temp: 33,5 °C

Min temp: 26,0 °C

Vi hörs senare // P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer