Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website

Utforskar Singapore och Gardens by the Bay

5-6/2

Sov till nio och hade en skön natt, sov gott trots överslaf. Frukosten är spartansk, kaffe, bröd, smör, sylt och Cornflakes.

Sen några varv i kvarteret innan jag hopar på en ”Hop On – Hop Off buss som tar mig runt bland alla höghus, affärscentrum, lyxhotell och parker. Lite besviken på utfallet blev jag.

Tar tillbaka till Temple Street på eftermiddagen och förbereder vart jag skall äta i kväll. Gäller att hitta en bra och till rimliga priser restaurang. Priserna är faktiskt liter dyrare än hemma.

Har tur och hittar en bar tvärs över gatan Gum Gang Won som har rimligt pris, 70 spänn nudlar med marint. Kvällen sen bli att titta på Super G från Åre innan jag knyter mig i dert väl avkylda men fönsterlösa rummet.

I dag den 6 februari skall jag ta Metro till Gardens by the Bay och bland annat titta på The Supertree Grove” som är jättestora träd liknande konstruktioner i metall.

Metro ligger bara runt hörnet och enligt receptionisten är det väldigt enkelt att åka med.

Jag kommer ner till en stor hall och köper ett Tourist pass, ett plastkort för 30 singaporian dollar och som ger mig möjlighet att åka metro ocvh buss hur mycket jag vill. Jag fascineras av hur rent det är överallt, golven skiner, knappt ett pappersskräp syns.

Alla tåglinjer är väl markerade med olika färger och nummer. Den station jag åker från heter Chinatown, D19 och dit jag nu skall åka heter Bayfront, D17. Det finns tågkartor överallt, skyltar efter väggarna och vid påstigningsplatserna.

Om det var rent utanför är det ännu renare i tågvagnarna. Ingen graffitti, inga trasiga säten, inget kludd. Inte ett enda ”kolapapper ser jag”, helt otroligt 20 minuter senare säger en kvinnlig ”Spökröst” att vi stannar vid Bayfront och att ta sig ut metro och mot Garden by the Bay är också enkelt, skyltar med pilar hela vägen, går ej att missa.

Gardens by the Bay är en jättestor, vacker, välskött, ren från skräp naturpark och stor som 100 hektar av återvunnet land . Det mest spektakulära är de s.k. Supertrees som är trädliknande metall strukturer som dominerar trädgården landskap med höjder mellan om sträcker sig mellan 25 meter upptill 50 meter över marken.

Vertikalt efter dessa växer ormbunkar, vinrankor, orkidéer men också en stor samling bromeliader!! - Hur vet han det säger Ni nu? Har han blivit trädgårdsmästare nu också!

Nää, men jag kan se skillnad på en ros och en tussilago.

Det finns faktiskt bra med infoskyltar som man kan läsa, och här nere på Malacka halvön finns det info på flera språk och engelska är en av dessa.

Det finns också en förhöjd gångväg, OCBC Skyway, mellan två av de större Supertrees som man kan åka hiss upptill och få en vidunderlig utsikt över hela området. Jag fortsätter sedan min vandring i området och fikar på en Mac Donalds bar innan jag fortsätter.

Efter besöket i parken tar jag Metro till ”Little India”, en annan stadsdel som liknar en jättestor marknadsplats.

Här är gatorna smalare, husen lägre, mera slitna och färgglada. Indierna är i majoritet. Gatornas är så smala att biltrafik borde vara förbjuden, men icke då.

Får en touch av en förbipasserande som gjorde att jag tog ett halvt höger steg ut i gatan och en liten Toyota kör över min högerfot.

Det gjorde ont men gick över ganska fort. När rundvandringen i ”Little India” är över går jag tillbaka genom folkvimlet ner till Metro och letar upp ”Chinatown” och DT19, Blue line eller NE4, Purple line.

Hoppar på den lilafärgade linjen som tar mig tillbaka. Tåget är ganska knökfullt och inte lika modernt, men fort går det.

Fyra stationer senare är jag framme vid min slutstation och har bara två hundra meter kvar till

Bed & Dreams Inn. Ser också att min cykel, Surly Long Haul Trucker står som den stod i morse och är jag nöjd.

Vi hörs i morgon eller kanske övermorgon

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer