Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website

Bi farm, cykelproblem och snart ett kinesiskt nyår!!!

4/2

Nu lämnar jag ett Malaysia som jag lärt mig att gilla

Klockan fem i sex stiger jag upp sömndrucken men pigg på att fortsätta mot gränsen.

Ute är det kolsvart och alla förutom de som skall med färjan sover. Kommer fram till gaten strax före halv sju och får börja med att skriva in mig i en passagerare liggare.

Får hjälp att lasta över cykeln till färjans för och går sedan längst upp i färjan ocvh sätter mig längst fram.

Färjan är en halv timme försenad och ute är det mulet. Havet ärt ganska lugnt så risken för sjösjuka är obefintlig.

Halv tio lägger färjan till i Mersing hamn och en halvtimme senare sitter jag på cykeln efter väg nummer tre mot i första hand Kota Tenggi.

Till Johor Bahur gränsstaden mot Singapore är det ytterligare 40-45 km. Vägen är platt, trafiken lite mera tät än tidigare och så är det varmt.

En skylt med texten Bee farm 2 km fångar mitt intresse och jag svänger av när avtagsvägen kommer.

Det första jag ser är någon sorts butik och informations hus, men den är tom. Att jag kommit rätt går det ej att ta fel på.

Vägen längre ner kantas av vita och gula bikupor och längre fram en större takad serveringsbyggnad.

Två män möter mig och hälsar mig välkommen. Jag frågar om man får se på farmen och de svarar med ett leende Ja.

Parkerar cykeln mot serveringsbyggnades låga vägg och frågar efter kaffe.

- We don’t serve coffee mister säger den yngre och rödklädda mannen

- But, I can fix it for you.

- OK, sounds good får han till svar och jag sätter mig vid ett av borden:

En äldre herre kommer fram med en flaska och säger…

-Welcome drink och överlämnar flaskan med ett ljusgult innehåll

- What is it? frågar jag nyfiket

- Honey water from our local honey production: Provsamakar och känner väl igen smaken.

- Lots of energy, good for a bicyclist.

Den yngre killen I rött ställer fram kaffet och sen börjar han att intervjua mig och berättar samtidigt om bi farmen.

Efter kaffet tar han mig till några bikupor och samtidigt som han öppnar locken berättar han vidare att alla deras bin är australienska….

-Our domestic bees provide too little honey and are also very aggressive.Those ben are very friendly

Han han tar av locket är jag beredd på att ta några reträttsteg bakåt utifall de skulle få för sig att visa annat är den vänlighet som han säger de har.

Min oro är starkt överdriven, bina verkar hur vänligs om helst och jag får till och med ta upp env av

Sen säger han åt mig att trycka pekfingret lite försiktigt i ett av de sexkantiga hålen och jag känner varm, ljus honung runt fingret och det smakar också väldigt gott och färskt.

Han säger vidare att varje låda producerar cirka 10 kg per månad, cirka 2 kg per ram och att produktionen inte motsvarar efterfrågan.

- We need more bee farm workers, but they are hard to find

Efter visningen drar jag vidare söderut.

Vägen fortfarande ganska platt men jag känner att nått inte är OK med växlingarna, de hackar so fort jag ger mera Power till tramporna.

Jag tar det lite lugnt i de småbackar som finns för att inte krascha något innan jag kommer till Singapore.

Första lilla samhälle som syns i Maps. Me och som jag cyklar genom heter Jemauang. Några mil senare strax hitom ett litet samhälle går kedjan av.

Reserv länken och låsningen som jag vet att jag tagit med hittar jag ej. Förbaskat också säger jag högt för mig själv.

Det blir att styra cykeln cirka 9 km till nästa samhälle.

Ser några byggnader med butiker och några verkstäder men männen som utanför säger astt i detta samhälle finns ingen hjälp och busen till Johor Baharu stannar inte här.

En av männen säger att han kan ge mig lift till en verkstad som kan fixa kedjan.

- Not far away.

Först tar han mig till sin hembys matutskänkning och bjuder mig på lunch och sen stannar vi vid en verkstad och bara utseendet på mannen som äger denna ger mig ont i magen.

Innan jag vet ordet av har han tagit och monterat kedjan och slagit ihop länkarna med hammare och ett don utan att först montera kedjan rätt.

Katastrof är det minsta jag kommer på.

Göra om är inte att tänka på. !! I samhället strax efter finns det förvisso en cykelverkstad men nu är det så att det Kinesiska nyåret startar i kväll och ingett lär vara öppet.

De flesta cykelverkstäder ägs av kineser. Får skjuts till busstation för en resa till Johor Baharu cirka 25 km och gränskontrollen.

För I Singapore skall jag visst kunna få hjälp. 35 minuter senare står jag med cykeln framför den Malaysiska checkpointen och skall bara genom den.

Inga problem och jag får alla stämplar som behövs.

Härifrån skall det inte vara långt till den Singaporianska.

Nu skall jag bara ta mig över sundet, Straits of Johor via bron och sen genom den Singaporianska passkontrollen.

Hej då Malaysia, Ni har gett mig en härlig oförglömlig upplevelse och Denguefeber!

Dagens distans: 137,1 km

Färdtid: 01.13 t.m

Total tid: 01.28 t.m

Maxfart: 46,2 km/h

Medelfart: 14,5 km/h

Max temp: 38,4°C

Medel temp: 31,4 °C

Min temp: 30,0 °C

Vi hörs senare från Singapore// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer