Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Väntan på flyget till Indonesien

13-18/2

Efter att cykeln är fixad, flygbiljetten bokad och betald så gällde det att hitta en cykelaffär som har kvar några cykelkartonger.

För att ta med cykeln över till Borneo så kräver flygbolaget Garuda Indonesia att cykeln är i en kartong eller liknande.

Jag hittar en cykelaffär 2,5 km bort och hos dem fick jag en cykelkartong stor nog att packa ner cykeln i.

Sen går jag tillbaka genom Singapore med kartongen på axeln och får nyfikna blickar. Senare på eftermiddagen börjar jag demontera däck, pedalen, sadeln och styre så att cykeln skall på plats.

Med tre långa svarta band säkrar jag kartongen ocvh innehållet genom att spänna banden runt och detta har jag gjort många gånger och vet att det brukar fungera.

Nu är det bara att invänta avgången på måndag den 18:e februari innan jag får ta ett nytt land i besiktning, det blir mitt nionde sedan juli förra året.

Från hostelet avgår det med jämna mellanrum skjuts ut till Changi flygplatsen så det behöver jag ej bry mig m att fixa. Givetvis har jag kunnat flyga några dagar tidigare men då har det kostat 5000 SEK mer och så bråttom har jag inte.

Det blir några turer till gröna parker omkring, en tur kring Clarke Quay och kanalen varifrån kanalbåtarna går och här efter kanalen ligger barerna tätt.

Här kan man ströva omkring hela dagen och stressen känns överkomlig.

Senare på kvällen tar jag en tur ner till Marina Bay och marina by Sand hotellet. Måste få se utsikten från observationsdecket på 58:e våningen.

En hiss tar mig upp för 23 SGD men för den summan får jag välja en drink när jag kommer upp. Utbudet var stort, men det var också priset.

Finner en som passar summan i drinklistan fast den smakade inte speciellet gott!!!

Utsikten kan man säga vad som helst om men enastående är det sämsta adjektiv jag kommer på. Helt obeskrivligt.

Bara utsikten var värd 23 SGD.

Singapore är en av världens rikaste länder det märks, Lexus, Ferrari, Lamborghini, Jaguar m.fl.är modeller som man ser varje dag tillsammans med Mercedes, Audio.

Någon fattigdom har jag inte sett ännu och vad jag fått info om så bor 90 % av Singaporianerna i bostadsområden som är offentligägda och av de jag sett så har de ganska hög standard.

Singapores regering vill också att landet skall vara grönt, turistvänligt och därför begränsas trafiken och var industrierna får hålla till.

Man satsar också på grön områden, nya och befintliga. Mer än 50 % av Singaporianerna åker kollektivtrafik och det märks nere i METRO. Bussarna är också välfyllda.

Att kommunicera är inga problem, de flesta kan engelska och redan från fyra års ålder får barnen lära sig det språket i förskolan.

Singapore är ett litet land både storlek och befolkningsmässigt, 4,3 miljoner och nästan 80 % av dessa är kineser.

Renligheten är som jag sagt tidigare påtaglig, nästan overklig på vissa platser. Att hitta bortslängda PET flaskor och öl burkar är en raritet. Papperskorgar finns över allt.

Att hitta ett skräp i denna vagn var inte lätt

Singapores ekonomi grundas på att man först importerar produkter, förädlar dessa och sen exportera dem, finanssektor också stor liksom turismen.

Vi hörs Senare

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!