Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Ansöker om utökad VISA för Borneo och för korta byxor!

25 -27/2

För att kunna stanna några dagar hos orangutangerna behöver jag utöka mitt VISUM med 30 dagar och det gör man på närmaste immigrationskontor som finns i de flesta städer på ön.En check via Google Maps visar att närmaste kontor finns bara cirka r4 km bort ocvh alldeles intill Ayani MegaMall gallerian så det kommer inte bli svårt satt hitta, så jag hoppar på min cykel och trampade bort. Immigrationsbyggnaden är relativt stort och omgärdad med mur, staket och en skjutbar stor stålgrind.

Innanför står en uniformerad vakt och släpper in mig samtidigt som han välkomnar mig.

Cykeln blir jag ombedd att parkera på ett speciellt ställe och där står redan ett antal scootrar. Att hitta ingången är inte svårt, en portal som bemannas av två, tre tjänstemän och människor utanför med papper i hand och vakter talar om att här skall jag gå in. Det första som händer är att vakten eller tjänstemannen pekar på mina shorts och viftar med pekfingret nekande.Jag kommer ej in förrän jag bytt till långbyxor.

Försöker förklara för mannen att jag är ledsen och att… - The laundry service in the hotel has all my pants in the washing machine, these are all I have right now. - Come back tomorrow with new pants he said. No more arguments!! Jag känner och ser på hans kroppsspråk att det ej är lönt att diskutera något mer.

Där försvann en dag åt pipan på grund av mina shorts. Får skylla mig själv, vet hur noga vissa kan vara med klädseln i länder som har islam som tro.

Innan jag cyklar tillbaka går jag in på Ayani Megamall för lite kaffe på I.CO Coffee bar och känner lite frustation över att jag inte hade koll på detta.

Här på Megamall verkar ingen bry sig med nu var jag på ett myndighetskontor vilket kanske förklarar deras ståndaktiga beslut. Dagen efter gör jag nytt försök och denna gång har jag långbyxor inköpta från Fjällräven I Ö-vik på mig och nu är det inga problem och samma man som var så barsk i går ler när jag kommer och jag kan ju inte göra annat själv.

En stor disk finns till höger om mig och jag förklarar mitt ärende för kvinnan bakom disken och lämnar över passet och den från flygplatsen inköpta VISA receptet. Hon tittar i passet, gör en koll via datorn och säger att ett nytt foto måste tas…

- We can manage the photo here.

- We also need an outgoing ticket from Indonesia otherwise no extended VISA

Inser att den utresebiljett jag fick ordnad på flygplatsen i Singapore inte skulle vara mycket till hjälp hä. - Come back tomorrow nine o'clock with your ticket then you will have your approved VISA on Friday.säger kvinnan som både är trevlig och ler stort.Tillbaka till hotellet och börja att leta efter lämplig avgång ocvh till ett skapligt pris. Jag hittar en flight från Balikpapan till Christchurch på Nya Zeeland den 9 april till en kostnad av cirka 5000 SEK.

Prissättningen är liter galen, dagen efter och minst en månad framåt är priserna för samma resa 7-11 000 SEK dyrare för samma resa.

Bokar biljetten och skriver ut densamma till ett PDF dokument som jag får printa ut hos någon närbelägen skrivarservice.

Senare på eftermiddagen lite dusch, en kall öl och skid VM på TV. Torsdag morgon först frukost och sen till GRAFIKA som ligger femtio metrar från hotellet. Här får jag hjälp att skriva ut mitt pdf dokument som konfirmerar att jag har en utresebiljett. En ny cykeltur och förbi samma vakter och tjänstemän sim nu känner igen mig och hälsar glatt. Lämnar över min utskrivna biljett och kvinna sen i går hämtar mitt pass och ansöknings-handlingarna som jag fått fylla i. Sen ropar hon en kollega att förberedas kameran: Ett litet bås längre in innanför disken får jag bege mig till. En kille ber mig ta av mig glasögonen och titta rakt i i kameran. Sen får jag lägga tummarna och tre fingår på en fingeravtryckskanner.

Fem minuter senare är allt OK och jag får komma tillbaka nästa dag och hämta mitt VISUM, fast först måste jag till banken och betala in 355 000 RP som handläggningen kostar. - Any bank works säger den leende kvinnan bakom disken and...

- come back tomorrow. Ett nytt besök på I.CO kaffe bar och resten av dagen gör jag mindre än ingenting, titta på nyheter på min dator, google, dricka kaffe och senare på eftermiddagen en kort paus för att köpa lite "Take Away mat. Vi syns i morgon när jag hämtat mitt förlängda VISUM

// P-G The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!