Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Problem genom säkerhetskontrollen i Christchurch

27-28/3

Flyget över havet mot New Zeeland går bar och v landar ganska precis 23.30 lokal tid. Landningen kan man ha synpunkt på.

Först kränger planet till rejält, ungefär som det skulle vara ett stort gupp mitt på landningsbanan, sen blir det en tvärnit så att man nästan slår i huvudet i ryggstödet framför.

Varken jag eller någon annan verkar ha skadat sig. Sen genom passkontrollen som är självbemannad.

En skanner läser av passet och sen är det meningen att man skall bli insläppt, men inte jag och några till. Vi får gå den vanliga vägen.

På planet hade vi fått fylla i en blankett om vad vi har i bagaget, var vi senast varit o.s.v. I blanketten skall man också uppge om man har campingutrustning bagaget, mediciner, sprängämnen vapen ocvh dyl.

Jag fyllde i att tält har jag har tält och annan campingutrustning och att jag vart på Borneo och även tältat där.

Denna blankett vill de se och han noterar att jag satt några Ja kryss men sen får jag gå vidare mot utgången och mot nästa kontroll. Även denna kontrollant tittar på banketten och sen frågar han…

- Where s Your tent?

Jag pekar på min North Face väsa och sen säger kontrollanten att jag skall gå röd linje. Det finns både en gul och en grön också. Nu får jag frågor om tältet och de vill nu att jag tar fram det.

Jag ger kvinnan min North Face bag och sen går hon i väg genom en dörr och hon ber mig vänta. Efter ungefär 10minuter är hon tillbaka och säger …

- We found some ants in your tent and you have two options

- You leave your tent here and we destroy it for free

Jag tittar på kvinnan som om hon skämtar och säger..

- Destroy?

- Your other options is to let us send the tent to cleaning but that will cost you about 160 AU$

Vad gör man? Att börja ge sig in i polemik med dessa kontrollanter är bara att glömma så jag frågar…

- How many days do I have to wait to get it back?

- Around a week fortsätter hon.

Det är bara att acceptera deras bud och jag får uppge vart i Christchurch jag bor, mitt telefonnummer och e-postadress.

- We send you an email when and where you can pic up your tent.

Suck, suck och mera suck och klockan har blivit nästan halv två. Jag är trött och inser att mitt hostel i kväll inte kommer att ha öppet när jag anländer.

En Shuffle buss tar mig till adressen men ingen svarar när jag trycker på internradion. bara en massa pip och två lampor som lyser rakt i ansiktet

Det blir att gå in mot centrum och se om något är öppet. Mitt bagage lämnar jag i utrymmet mellan det yttre och inre staketet som hålls skilt åt med en liten dörr.

Det tar cirka 30 minuter att hitta in till centrum men inget är öppet annat än ett hotell med stängd bar. Går ändå in och sätter mig vid ett av fönsterbordet som går längs ena långväggen.

Hon i receptionen ger mig en mugg hett vatten och jag har en burk nescafé i väskan så jag håller mig i alla fall vaken.

Sen går jag tillbaka till hostelet och bara väntar. Har väntat en stund där grinddörren rycks upp och en yngre tjej kommer in.

Hon har givetvis inte väntas sig att jag skall stå där och skriker till för en kort sekund: Vi snackar en tag och jag visar henne meddelandet jag fått från Hostelet och förklarar varför jag står här med cykelkartong och sex väskor.

- If I let you in, I can get 500 AU $ in fine from the host.

- Wait here and I'll go in and talk to someone

Hon kommer tillbaka inom fem minuter med en ansiktsärrad kille. De låter mig komma in och packningen får jag hjälp med. Jag är nu så trött att jag mår dåligt.

Dricker flera koppar kaffe medan jag väntar ut att personalen skall dyka upp klockan 8. Medan jag sitter vi ett av träborden kommer fler och fler ner i köket för att äta frukost.

Klockan har nu blivit åtta och dörren intill receptionen är upplåst.

En yngre kvinna vet redan att jag bokat och säger att jag ej kan få någon bädd förrän efter tio. Hon visar mig TV loungen och säger att…

- You can sleep at the sofa while we are preparing your bed.

Al-Jazira är det enda nyhetsprogram jag hittar men det får ljuda i bakgrunden medan jag försöker somna in vilket jag gör så småningom. Har inte sovit rejält sedan morgonen den 25:e….ZZZZZZzzzzz

Senare på eftermiddagen tar jag bussen in till Centrala Christchurch och inser att den väg jag tog tidigare under natten var helt galen.

Det är i princip bara raka spåret, följa Gloucester Street några km. Det lilla jag hinner uppfatta av Christchurch är att stan är turistvänlig. Inte många höghus utan de flesta ganska låga och många typisk engelsk inspirerande.

Genom stan flyter också en liten flod, Avon river och vattnet ser ganska rent och klart ut. Christchurch har också spårvagn som går genom stan.

Innan jag tar samma buss tillbaka handlar jag lite för att göra egen mat på hostelet och till frukost, en grön burk med en text som börjar på H och slutar N följer med ner i påsen.

På hostelet är det full aktivitet och jag gillar att träffa likasinnade. Många är från UK och Frankrike men också några från Brasilien. Efter dusch och middag, makaroner, köttkonserv, stekta ägg, bröd och H….N samt en liten, liten Irish! så går jag upp till mitt rum, 61-4, underslaf. Täcket väger nog 4 kg så risken att jag skall sparka av mig detta är nog minimalt.

Stoppar in hörsnäckorna och lite SR men det blev bara lite. Nästan två dygn utan riktig sömn tar på och sen minns jag inte mycket

Vi hörs senare från ett mysigt och P-G vänligt Christchurch

// P-G

The Global Cyclist med myror i byx…! i tältet Down Under

Skriv en kommentar till texten här!