Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Tågstrul, bortglömd ryggsäck och Philipp och Beata

28/6

Tåget avgår i tid från Villach och första bytet skall jag göra I Salzburg tillFreilassing.

All nödvändig info finns på resehandlings dokumentet men det är ont om tid.

Knappt tio minuter och jag måste byta plattform till 3.Hinner fram I tid och ställer cykeln I främsta vagnen som har ett stort cykelpictogram på väg ner hela sida.

Tyvärr så går nått fel, hinner inte uppfatta att tåget efter endast 6 minuter stannar IFreilassingutan upptäcker det först efter cirka en kvart.

En kvinnlig tågvärd säger att jag kan byta I nästa station som vi just nu kommer fram till.

Går in på kontoret med skyltenDBoch förklarar problemet.

Får ett nytt dokument med förbindelse till Munchen!!!och skall enligt dokumentet kliva av på spår (Gleis) 6 kl. 11.56 och invänta tåget från samma spår till Köln 12.07. Det verkar ju praktiskt.

Det är bara ett problem, inget tåg till Köln anländer och ingen info finns att få. Jag får efter cirka tjugo minuter hjälp av en kvinnligperrong tjänstekvinnareda på att det tåget avgick från spår (Gleis) 7!!!

Hon ber mig att besöka DB’s servicekontor på nedre plan för mera info.

Där nere får jag reda på att de bytt spår från 6 till 7 utan att meddela mig. Får ta ett nytt tåg in till Munchen DB centralstation för att få en ny anslutning.

Finns ingen vettig tid idag att ansluta med eftersom jag har cykel och ICE tågen tar ej emot cykelturister!!!.

Det blir att ta första bästa I nästa morgon den 29:e kl.09.35 istället. Vis av erfarenhet, detta är för övrigt tredje (3) gången jag fått MünchenHbf som problemstation.

Alla gånger har det berott på försenade anslutningar, inte hunnit byta till rätt plattform eller att jag fått fel info avgångsplattform.

Är lite stressad men mest förbannad. Vi snackar om SJ problem I Sverige och lyfter ofta fram TYSKLAND!!!, det kan jag få svårt att förstå ibland.

Tar om på samma hotell som två ggr tidigare,HotelEuropäisher.

När jag kommer upp på mitt rum, nr 225 som jag också haft tidigare!! Upptäcker jag att ryggsäcken med min dator är borta.

Måste tillbaka till DB kontoret på centralstation och anmäla förlusten. Problemet är bara att jag både rest med ÖBB och DB och dessutom flera olika tågbolag.

Skriver en anmälan till DB kontoret om vad jag glömt, utseende och vart. Till ÖBB får jag vänta till efter helgen.

Resten av dagen fritt strövtåg runt kvarteret, två öl och VM fotboll på TV.

Ha det bra

// P-G

29/6 – Mera för…..de tågstrul

Efter frukost ett nytt besök påDBkontoret men ingen ryggsäck. Kollar för säkerhetsskull om tåget avgår enligt spårinfo jag har på biljetten och den kvinnligaDBkollar och säger…

• Changed to track15,but same daparture time.

Hinner med att sitta ner på Starbucks innan avgång. Tåget kommer in I tid men jag hittar inget tågnummer.

En konduktör säger att jag skall ta mig längst ner I tåg setet och på tågvagnen star det ULM Hbg med stora bokstäver.

In med cykeln och tar plats på sätet mitt emot.

Det är gott om cyklande tyskar. Jag ser säkert 10-12stycken och markeringar efter väggarna och ovanför de uppfyllda stolarna finns cykelmarkeringar.

Det måste jag ändå ge Tysklands motsvarighet till SJ beröm för. Inga problem att resa ned cykel I detta land.

I ULM Hbf skall jag byta till IC tåg 2012 mot Köln och dit ikommer vi fram I tid, 11.35 och nästa tåg avgår 11.57 från I princip samma perrong, bara lite längre fram.

Den digitala skylten meddelar efter en stund omverspätung5 min o och efter ytterligare tio minuterverspätung20 min.

Någon minut efter 12.17 dyker tåget som är mörkrött upp och jag skall leta efter vagn nummer 8 men någon sådan nummrering hittar jag ej utan frågar konduktören som står mitt I en av dörrarna var jag kan ta in cykeln

Han svarar på dålig engelska…

• Next Wagen,but we leaving now…!

Ber om hjälp att ta in cykeln då det är högt upp till vagnens golv. Han avböjer och stänger dörren och tåget avgår.

Har jag inte svurit högt förr och inför publik gör jag det nu.

• Fucking German DB

Det blir ett nytt DB kontor besök och en ny avgång.

Denna skall avgå från spår eller perrong 3 klockan 14.54 och tåget har nummer RE 4222 och jag skall byta ett antal gånger, fem till antalet och beräknas vara framme I Aachen 00.08.

Det blir att ringa till Philip och Beata och säga hur det ligger till.

Ha det bra, för det har inte jag just nu.

//P-G

29/6 -Inga fler Tågstrul och nya möten I Aachen

Från ULM har jag fem tågbyten innan jag är framme I Aachen. Först I Stuttgart, sedan Karlsruhe, Mains och här har jag fyra (4) minuter att byta spår.

Sedan Koblenz och sista bytet I Köln.

Hoppas att spåren I Mainz, 2a och 3a ligger bredvid varandra annars lär det bli ett nytt besök på ett DB kontor.

Det har jag,tur alltså. Tåget till Mainz kommer inrullande I låg fart precis när dörrarna till mitt tåg RE 4480 öppnas.

Det är vara att styra cykeln 20 meter och in I en vagnsom har ett cykelpictogram efter sidanoch det finns flera sådana.

När tänkerSJgöra något liknande? Det skulle vara ett klimatförbättrings argument!

Det finns till och med säkerhets liknande bälten att spänna fast cykeln med och enklare säten intill att sitta ner på

När jag sent 22.52 kommer fram till Köln får jag byta perrong men jag har 18 minuter till mitt förfogande.

Det här tåget är knökfullt och cykeln får jag ta in där det finns plats.

Under sista turen in mot häststaden nummer 1( min kommentar) ringerjag till Philipp och Beatas kompisar Maria och Kristian och berättar att jag kommer att vara framme cirka 00.15.

Adressen,Viktoriastrasse18 har jag redan lagt in I Maps.me. Tar mig ut centralstation och tar första höger ut på en större gata.

Sedan efter en halv km svänger jag av på nytt höger I en större korsning och nu visar GPS'natt jag skall svänga vänster om knappt en km.

Kristain och Marias lägenhet ligger i ett äldre område och nästan alla hus har nog slutet av 18 eller början av 1900 talet som byggnadsår.

Utanför porten med 18 ovanför ringer jag ochKristansvarar. Han tittar ut från balkongen och säger att han kommer ner och öppnar.

Det första jag får är ett ‘Hello" och en kram från Maria och sedan får vi upp till deras lägenhet som de håller på att renovera.

Får en kall öl, Bitburger och de frågar om jag vill ha mat. Jag säger inte just nu, har ätit medhavd frukost mat från hotellet I Munchen.

De har under kvällen handlat mat åt mig som jag får ta med tillPhillippsoch Beatas lägenhet.

Grym vänlighet måste jag säga.

P&B lägenhet ligger ett kvarter bort och även deras område har äldre hus. Cykeln tar vi ner I källaren och sen blir jag introducerad I lägenheten

Var jag skall ligga, vartoalett.ochdusch finns och sedan kylskåpet som jag fritt får utnyttja.

P&B kommer hem på måndag så fram till dess får jag ta det lugnt. Känner en viss tågtrötthet I kroppen så det skall bli skönt med en rejäl sovmorgon.

Natti Natti från Aachen

// P-G

30/6 –Sovmorgon ochguidad rundtur I Aachen

Jag sover till kvart I ELVA!! Och makar mig upp sakta och gör frukost.

Sen in I duschen och byter om.

Får ett Whatsappmeddelande från Maria och Kristian att de kommer och hämtar mig snart.

Vi drar ut på stan först genom en grandios stor kyrkogård dar vissa gravstenar ar stora som sma kolonilotter.

Det ar söndag åa aktiviteterna är sparsamma och gatorna nästan tomma. Aachen är en medelstor stad om cirka 250 000 invånare men också en stad med massvis av studenter.

Aachen har flera universitet for tekning och ingenjörsutbildningar.

Vi tar oss genom stan mestadels den gamla delen som till stor del ar upp och ombyggd sedan andra världskriget. I princip hela stan blev sönderbombad under andra världskriget.

Vi stannar till vid den stora Katedralen eller Domen som ligger nästan mitt i stan. Om utsidan ar vacker sa ar insidan lika magnifik.

Sen fortsätter var vandring och efter någon timma eller sa köper Maria några Bitburger öl som vi i nästa gröna park avnjuter under ett stort skuggande trad och på picknic filtar de tagit med.

Vi passerar också en del områden som anses som lite lyxigare och Kristan säger att inom detta område galler tystnad, det vill saga att något ljudligt uteliv inte accepteras har.

Vi drar oss tillbaka mot Viktoriastasse18 och jag blir bjuden på hemlagad hamburgare sallad, saltgurka och pommes frites och givetvis en Bitburger öl. Vid 20 tiden drar jag mig tillbaka till Philipp och Beatas lägenhet for lite avkoppling, dusch och sömn.

Känner mig nöjd med denna dag och jag har blivit omhändertagen likt en kung. Kristian och Maria ar verkligen mysiga människor att umgås med.

I morgon kommer Philipp och Beata tillbaka sa da blir det ett nytt skojigt återseende.

Denna cykelresa har gett mig vänner över hela världen,Bernd ochUschii Villach, Philip och Beata, Maria och Kristian i Aachen, Rhys och Diana i New Zeeland, Reza i Mashhad och ArafStadlingi Teheran.

Det är vart en hel del och inget säger att jag inte kommer att träffa dem igen

Vi hors senare

P-G

The Global Cycling

1 Juli –Rundtur påstan och barbecue på kvällen

Jag vaknar klockan halv nio och gör iordning frukost som jag intar på balkongen som vetter mot en ett grönområde med ett jätteträd och som ger skon skugga.

Har ute sitter jag nog itvatimmar och bara har det skönt. Sen dusch och en svang på stan som idag nu blivit mera normal vad det galler aktiviteter och folksamlingar.

Efter någon halv annan timme ringer Philipp och undrar vart jag ar. Han har nys kommit hem och har som hansager....

• I have an day off today...

En tre kvart senare stegar jag in i lägenheten och det blir en kart återseende. Beata ar på jobbet och kommer om någon timma.

Vi hinner snacka en stund och dricka ett antal små koppar Chai, besöka närmaste snabbköp som också ar turkiskt innan Beata kommer hem.

Får en stor kram och ett välkomnande.

Pa kvällen blir det barbecue ner i den gemensamma trädgården, kyckling tysk korv, sallad m bröd och öl.

Philipp ar en hejare på att grilla, i klass med Gunnar S om man så äger, eller bara Hornö klass och det ar precis som femstjärnigt.

Resten av kvällen upp i allrummet och mera snack innan vi vid 23 tiden drar oss tillbaka for en välbehövlig vila.

Vi hörs senare

P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!