Med husbil till Spanien 2018-19
En resdagbok skriven av Segeltindra på minTur.se
Introduktion: Nu har vi bestämt datum för avresan till Spanien som blir den 6 oktober Vi åker över Öresunds broarna via Danmark till Tyskland, Frankrike, Spanien och ev. Portugal. 1 Stopp blir Landskrona där vi skall hälsa på Harriets Moster 2 Nu över Öresunds broarna via Danmark till Tyskland o Flensburg för lite inköp på Scandinavian Park. 3 Stannar i Kaltenkirchen o fikar därefter fortsätter vi till Celle ställplats intill slottet med sin fina park.
10/10-18 Hornberg/Efze, Tyskland

10/10

Igår kom vi till Holmberg/Efze i Tyskland.

Soligt o fint, gratis ställplats inkl el o toatömning.

Vatten får man köpa 50 liter för 1 euro. Handlade på Lidl

Grillning på kvällen.

Idag har vi tagit en långpromenad i Gamla stan med fina

korsvirkeshus mm Solen skiner även idag. Här stannar vi till imorgon.

14/10-18 Montbiliard, Frankrike

14/10

Igår åkte vi över Rhen där gränsen mellan Tyskland o Frankrike går.Nu är vi inne i vindistrikten i Frankrike. Första stoppet blir i Riquewihr men där var det fullt på parkeringar o ställplatser så vi fortsätter till en fin ställplats i Sigolsheim därdet ocksåvar ett minnesmärke från kriget 1944-45. Från denna plats är det utsikt över vindalarna o nedanför rinner floden Rhen.

Idag har vi kommit till Montbeliard, vi hittade en parkeringsplats intill floden Rhone där vi tänker övernatta.Vatten är svårt att få tag på, finns inte på bensinstationer som hemma. Tydligen vattenbrist då fontäner mm är avstängda.

21/10-18 San Sebastian, Spanien

21/10

Efter fina turer i Frankrike;

Digoin med floden Loire, Blessines, Bourret, Sarrant, Biarritz där vi badar i Biscaya omkring 17-18 grader i vattnet.

Åkte vi in i Spanien igår eftermiddag, övernattade vid en gammal vingård där de hade restaurang som var fullbokad och väldigt livfullt så vi åt god mat i husbilen.

Idag fortsatte vi till en ställplats närmre centrum i San Sebastian. Promenerat 8,5 km bl a längs den långa fina sandstranden. Solen skiner men det är lite disigt emellanåt, 17-20 grader ute.

Hälsningar från oss

29/10-18 Ställplats Pontevedra, Spanien

29/10

Idag åkte vi från Ourol där vi stått på en ställplats 4 nätter, det har regnat/åskat/haglat.

Det låg snö längs vägen då vi fortsatte ner mot A CorunaCoruna där vi tittade på Herkulestornet som är Europas äldsta ännu fungerande fyr, 1.900 år.

Nu har vi kommit till en fin ställplats i Pontevedra som är en förort till Vigo.Vi står nära floden Lerez.

Imorgon ska vi promenera i omgivningarna.

6/11-18 Nazare, Portugal
Husbilsresa till Spanien

6/11

Nu är vi i Nazare, åkte in i Portugal 31/10.

Första stopp i Portugal blev i Valenca där vi besökte ett gammalt fort med många små byar o butiker.

Vidare till Ponte de Lima intill floden Lima

Därefter åkte vi till Porto som ligger nära floden Duero, långpromenader här i Porto.

Vi behöver tvätta, tog in på en camping i Aveiro, inte samma standard som vi är vana vid men vi fick tvättat o torkat till slut.

Nu till idag då vi åkte upp till den gamla staden uppe på berget här i Nazar'e

Fin utsikt över den långa sandstranden mm.Vi åkte även ut till fyren längst ut men det är lite mulet o blåsigt idag så det blev inte så bra kort.

Vi åt god mat( kalvkött mm) på en mysig restaurang.

16/11-18 Porto Covo, Portugal

16/11

Nu är vi i Porto Covo.

Efter Nazare åkte vi till Mafra där vi stod på ställplats med el mm mycket nära en stor fin kyrka/palats. Det var sol o regn omväxlande men mest regn.

Den 12/11 åkte vi till Lissabon via Ikea. Här hittar vi en fin ställplats intill vattnet med utsikt över 25; e Aprilbron.

13/11 tog vi en lång cykeltur på fina cykelbanor, vi cyklar bl a under den stora bron, till ett torn som tidigare varit fängelse- Jardim da Torre de Belem, vi ser även ett fint kloster-Praca Do imperio mm

Dagen efter åkte vi vidare till Sines som är Vasco da Gamas uppväxtort.

Här i Porto Covo har äntligen värmen kommit och vi har solbadat på fina sandstränder. Stora vågor, vissa 3 meter höga vilket surfarna gillar.

20/11-18 Lagos, Portugal

20/11

Nu är vi i Lagos.

Innan vi kom hit stod vi 2 nätter i den lilla bergsbyn Alferce som tidigare drabbats av omfattande skogsbränder som bl a förstört många av de fina korkekarna.

De skördar kork vart 9;e år vad vi läst. Det säljs mycket souvenirer i kork, vi såg bl a väskor, plånböcker, skärp o t.o.m ett paraply.

Idag har vi tagit en lång cykeltur ut till fyren-Farol da Ponta da Piedade här i Lagos.

🤗🌞💦🚲🌞

29/11-18 Gibraleon, Spanien

29/11

Igår åkte vi in i Spanien igen, gränsen mellan Portugal o Spanien går mitt i Rio Guadiana där vi åkte över en fin bro. Står nu på ställplats i Gibraleon.

På vägen hit besökte vi Alvor, Portimao, Silves där vi står på bra ställplats som t.o.m har dusch, oftast duschar vi i husbilen, stannade 3 nätter här.

Därefter fortsatte vi till Albufeira, Qarteira, Ohao, Faro där vi bl a åkte en skumpig rundtur med blå tåget, fortsätter till Santa Luzia, Castro Marim pch vidare in i Spanien där vi är nu.

Fina dagar men kalla nätter, nu behöver vi inte vara rädda att gasen tar slut då vi kan byta våra Spanska gasflaskor.

Vi återkommer då vi kommer längre in i Spanien, nu har vi samma tid som hemma igen

8/12-18 Casares, Spanien

8/12

Igår besökte vi Gibraltar, fick visa pass då vi åkte in i Brittiskt terretorium, helt fantastiskt med den stora klippan som är ett viktigt landmärke för regionen. Sedan fortsatte vi lite högre upp i bergen till fin ställplats i Casares, helt underbar utsikt, ser även Gibraltarberget härifrån. Här svävar massor av gamar över oss.

Innan vi kom hit var vi i Rota där vi tog lång cykeltur 1;a advent.

Därefter blev det Cadiz där vi bl a besökte den fina Katedralen.Denna stad är Världens äldsta hamnstad vad vi läst.

Nästa stopp Vejer de la Frontera, Tarifa, Castellar de la Frontera.

Nu är vi alltså här i Casares, idag tog vi en långpromenad upp till den lilla byn och kyrkan högst upp på klippan.

Här trivs vi bra med ren luft o underbar utsikt samt bara solsken🌞

Trevlig 2;a Advent imorgon🕯🕯🤗

22/12-18 Almayate ( Velez Malaga), Spanien

22/12

Hej igen och en Riktigt God Jul till alla!

Nu står vi på en fin ställplats med el o dusch mm i Almayate (Velez Malaga) Mycket gemytlig o lugn plats med massor av palmer o fågelkvitter runt oss.

Vi stannade i Casares 3 nätter. Kurt gick en långpromenad högt upp på ett berg för att se på fin utsikt och fler gåsgamar. För brant stig för mig så jag stannade hemma och bakade vörtbröd mm i stekpannan.God mat på restaurang Venta de Miranda på kvällen.

10/12 åker vi vidare till Marbella, Mijas där vi står på stor ställplats nära havet.Badar på eftermiddagen, omkring 16-18 grader.

Därefter Fuengirola, Malaga, soligt men blåsigt.Stannar på en ställplats nära havet i Malaga el Chanquete.

Vidare till Torre del Mar och sedan Nerja där vi besöker den berömda grottan, Spaniens 3;e största sevärdhet. Verkligen sevärd.Stannar på fin ställplats nära havet här i Nerja.Tar långpromenader bl a till Balcon de Europa, en fin utsiktsplats. Vi har tur och får se många små barn utklädda till tomtar, änglar mm. De sjunger fint för oss.

Nu är vi alltså här i Almayate för att fira Jul, förbereder julmat,kokat skinka, lagt in sill, gjort köttbullar mm som hör till. Bakat bröd i mikron idag, fungerar jättebra.

Soligt och fint.

Vi önskar alla en Riktigt God Jul!

Kramar Harriet o Kurt

30/12-18 Guardias Viejas, Spanien

30/12

Vi har inhandlat mat inför Nyår och hittat en lugn ställplats nära havet här i Guardias Viejas.Vi ser en fin härfågel som verkar bo i buskarna bredvid oss.

Den 22/12 badade vi och Kurt badade även på Julafton.

Vi hade en lugn och fin Jul med julbord och klappar.

På Juldagen fortsatte vi till Motril och därefter till Carchuna där vi stod 2 nätter utanför en gammal borg som används som kulturhus.

Vi tog långpromenader längs havet, här finns många växthus där det odlas gurka, tomater mm. Kurt försökte fiska men inget napp ännu. Vi ser snö på bergstopparna här.

Nu är vi alltså här i Guardias Viejas för att fira in det nya året.

Solen tittar fram emellanåt men det är blåsigt vilket vindsurfarna gillar.

Vi kan sitta inne i husbilen och se hur de surfar. Hoppas även att få se fyrverkeri på Nyårsafton då vi även har utsikt över samhället.

Vi önskar alla ett Gott Nytt År!

Harriet o Kurt

6/1-19 Cabo de Gata, Spanien

6/1

Hejsan, nu är vi i Cabo de Gata på en ställplats nära havet.

Efter att ha firat in 2019 fortsatte vi till Almeria där vi stod på en ställplats nära Konserthuset. Vi promenerade drygt en mil till en fin gammal borg.

Vi har även fått tag på mer Gasol som behövs då det är kallare nätter, 3-6 plusgrader. Alltså inget badväder längre.

Nu är vi alltså här i Cabo de Gata. Igår var vi på lång cykeltur ( 2 mil ) till en fyr.

Såg även flamingofåglar vid ett fågelreservat.

Här hade de även en duktig frissa som klippte mig för 12 euro. Kurts frisyr fixar jag med vår hårklippningsapparat.

En dag då vi var och handlade fick jag vara tillfällig barnvakt till en liten kille då kassörskan(mormor/farmor?) skulle ta betalt av Kurt.

Nu ska vi gå och träna på diverse redskap som finns längs med strandpromenaden.

Ha det bra/ Harriet o Kurt

17/1-19 Camperpark oasis al Mar, Vera, Spanien

17/1

Idag åkte vi till Camperpark oasis al Mar i området Vera.

Här finns tvättmaskin vatten o tömning som är i behov av.

Den 7/1 var vi i Albaricoques i området Nijar, bra ställplats med allt vi behöver.

Här i området har det spelats in många filmer av bl a Clint Eastwood. Stannar här 3 nätter. Cykeltur samt promenader.

Därefter blev det ställplats i Carboneras, 4 km in till centrum.

Blev långpromenad till centrum två dagar i följd.

Nu har jag Harriet bokat flygbiljett hem 18/2 för att fira dottern Anettes 40 årsdag samt diverse rutinkontroller hos läkare.

Vi har fått glädjande besked att dottern Maria o barnbarnet Linn flyger till oss i Alicante 13-17/2 (sportlov)

Den 13//1 fortsatte vi till en parkering nära havet vid Castello de Macenas.Soligt och lite varmare. Vi ser glidflygare på parkeringen intill oss.Efter 2 nätter fortsätter vi till Garrucha a Vera, parkering nära havet o centrum med bra mataffär nära.Promenader till bl a en borg samt kollar på en fiskeauktion där vi ser många olika sorter som vi inte är vana vid hemifrån.

Nu är vi här på Camperpark Oasis al Mar där vi tvättat o just nu tumlar vår tvätt då det blivit mer o mer mulet. Kalla nätter fortfarande 6-8 grader.

Imorgon ska det bli sol igen

Hälsningar Harriet o Kurt

26/1-19 La Azohia, Spanien

26/1

Vi har varit här i La Azohia i 2 nätter, ställplatsen ligger nära havet och det har blivit lite varmare igen. Många husbilar här, många från olika länder men övervägande från Tyskland.

Innan vi kom hit var vi på ytterligare en ställplats i Vera området. Stod på en parkering bara några meter från havet.Soligt men blåsigt, regn på natten och lite mer moln.

Nästa ställe blev Aguilas där vi stod på en parkering nära hamnen.

Här tog vi långpromenad bl a till ett Castillo högt uppe på ett berg.

Därefter blev det Mazarron, trevlig ställplats nära centrum o många mataffärer att välja mellan.

Vi promenerar till en arkeologisk plats där vi förstod att de tidigare haft saltning av fisk.

Den 24/1 åkte vi och tittade på fina eroderade berg, Gredas de Bolnuevo. Vi fick tipset att åka dit då vi såg ett stort foto av dessa berg då vi handlade på Lidl.

Fortsätter till La Azohia där vi alltså är nu. Tagit promenader längs havet o igår tog Kurt en cykeltur till ett gammalt försvarstorn där det var en mycket smal trappa att gå upp i för att nå toppen.

Idag gick solen upp bakom berget kl 9, mörknar vid 19 tiden på kvällarna.

Idag tog vi en cykeltur på 1 1/2 mil till den bl a vattenfyllda grottan Cueva del Agua. Den är 2,5 km lång enl informationstavlan. Vi såg flera dykare som skulle ner och utforska grottan.

Soliga o varma hälsningar/Harriet o Kurt

8/2-19 Santa Pola, Spanien

8/2

Hej igen!

Vi är i Santa Pola söder om Alicante.

Innan vi kom hit var vi på en ställplats med el o tvättmaskiner i Cartagena.

Därifrån åkte vi till Horadada där vi bestämt träff med gamla båtkompisar som just nu är i sin dotters lägenhet.

Sedan blev det Torrevieja där vi parkerade nära en av de två sjöarna som finns här. Blev många promenader bl a till ett fågelobservatorium.

Soligt men blåsigt.

Vi har även kollat upp en ställplats nära flygplatsen i Alicante (Playa de Amarga)

Bra att stå här då vi ska möta dottern Maria o barnbarnet Linn 13/2-17/2,vi ser fram emot att träffas. Vi har förbokat en ställplats med el mm lite norr om Alicante då de kommer. Vi var en sväng dit o kollade, verkade mycket bra med busshållplats in till Alicante precis utanför, de går varje halvtimma enl det unga trevliga paret på ställplatsen Camper Area 7.

Här i Santa Pola har vi även tagit en tur upp till en fyr där det finns en lång gångbro ut över berget, fin utsiktsplats.

Vi hade tänkte åka längre in landet o bergen i Murcia men det är mycket kallare där ännu så vi håller oss vid havet. Inatt var det 9,5 grader ute här hos oss så det är bra att ha gasolvärmare på morgonen innan solen värmer oss.

Kurt tänker åka till Murcia efter att jag Harriet har flugit hem 18/2 för att bl a fira min dotter Anettes 40 årsdag. Vi hoppas det hinner bli varmare då.