Med husbil till Spanien 2018-19
En resdagbok skriven av Segeltindra på minTur.se
Introduktion: Nu har vi bestämt datum för avresan till Spanien som blir den 6 oktober Vi åker över Öresunds broarna via Danmark till Tyskland, Frankrike, Spanien och ev. Portugal. 1 Stopp blir Landskrona där vi skall hälsa på Harriets Moster 2 Nu över Öresunds broarna via Danmark till Tyskland o Flensburg för lite inköp på Scandinavian Park. 3 Stannar i Kaltenkirchen o fikar därefter fortsätter vi till Celle ställplats intill slottet med sin fina park.
10/10-18 Hornberg/Efze, Tyskland

10/10

Igår kom vi till Holmberg/Efze i Tyskland.

Soligt o fint, gratis ställplats inkl el o toatömning.

Vatten får man köpa 50 liter för 1 euro. Handlade på Lidl

Grillning på kvällen.

Idag har vi tagit en långpromenad i Gamla stan med fina

korsvirkeshus mm Solen skiner även idag. Här stannar vi till imorgon.

14/10-18 Montbiliard, Frankrike

14/10

Igår åkte vi över Rhen där gränsen mellan Tyskland o Frankrike går.Nu är vi inne i vindistrikten i Frankrike. Första stoppet blir i Riquewihr men där var det fullt på parkeringar o ställplatser så vi fortsätter till en fin ställplats i Sigolsheim därdet ocksåvar ett minnesmärke från kriget 1944-45. Från denna plats är det utsikt över vindalarna o nedanför rinner floden Rhen.

Idag har vi kommit till Montbeliard, vi hittade en parkeringsplats intill floden Rhone där vi tänker övernatta.Vatten är svårt att få tag på, finns inte på bensinstationer som hemma. Tydligen vattenbrist då fontäner mm är avstängda.

21/10-18 San Sebastian, Spanien

21/10

Efter fina turer i Frankrike;

Digoin med floden Loire, Blessines, Bourret, Sarrant, Biarritz där vi badar i Biscaya omkring 17-18 grader i vattnet.

Åkte vi in i Spanien igår eftermiddag, övernattade vid en gammal vingård där de hade restaurang som var fullbokad och väldigt livfullt så vi åt god mat i husbilen.

Idag fortsatte vi till en ställplats närmre centrum i San Sebastian. Promenerat 8,5 km bl a längs den långa fina sandstranden. Solen skiner men det är lite disigt emellanåt, 17-20 grader ute.

Hälsningar från oss

29/10-18 Ställplats Pontevedra, Spanien

29/10

Idag åkte vi från Ourol där vi stått på en ställplats 4 nätter, det har regnat/åskat/haglat.

Det låg snö längs vägen då vi fortsatte ner mot A CorunaCoruna där vi tittade på Herkulestornet som är Europas äldsta ännu fungerande fyr, 1.900 år.

Nu har vi kommit till en fin ställplats i Pontevedra som är en förort till Vigo.Vi står nära floden Lerez.

Imorgon ska vi promenera i omgivningarna.

6/11-18 Nazare, Portugal
Husbilsresa till Spanien

6/11

Nu är vi i Nazare, åkte in i Portugal 31/10.

Första stopp i Portugal blev i Valenca där vi besökte ett gammalt fort med många små byar o butiker.

Vidare till Ponte de Lima intill floden Lima

Därefter åkte vi till Porto som ligger nära floden Duero, långpromenader här i Porto.

Vi behöver tvätta, tog in på en camping i Aveiro, inte samma standard som vi är vana vid men vi fick tvättat o torkat till slut.

Nu till idag då vi åkte upp till den gamla staden uppe på berget här i Nazar'e

Fin utsikt över den långa sandstranden mm.Vi åkte även ut till fyren längst ut men det är lite mulet o blåsigt idag så det blev inte så bra kort.

Vi åt god mat( kalvkött mm) på en mysig restaurang.

16/11-18 Porto Covo, Portugal

16/11

Nu är vi i Porto Covo.

Efter Nazare åkte vi till Mafra där vi stod på ställplats med el mm mycket nära en stor fin kyrka/palats. Det var sol o regn omväxlande men mest regn.

Den 12/11 åkte vi till Lissabon via Ikea. Här hittar vi en fin ställplats intill vattnet med utsikt över 25; e Aprilbron.

13/11 tog vi en lång cykeltur på fina cykelbanor, vi cyklar bl a under den stora bron, till ett torn som tidigare varit fängelse- Jardim da Torre de Belem, vi ser även ett fint kloster-Praca Do imperio mm

Dagen efter åkte vi vidare till Sines som är Vasco da Gamas uppväxtort.

Här i Porto Covo har äntligen värmen kommit och vi har solbadat på fina sandstränder. Stora vågor, vissa 3 meter höga vilket surfarna gillar.

20/11-18 Lagos, Portugal

20/11

Nu är vi i Lagos.

Innan vi kom hit stod vi 2 nätter i den lilla bergsbyn Alferce som tidigare drabbats av omfattande skogsbränder som bl a förstört många av de fina korkekarna.

De skördar kork vart 9;e år vad vi läst. Det säljs mycket souvenirer i kork, vi såg bl a väskor, plånböcker, skärp o t.o.m ett paraply.

Idag har vi tagit en lång cykeltur ut till fyren-Farol da Ponta da Piedade här i Lagos.

🤗🌞💦🚲🌞

29/11-18 Gibraleon, Spanien

29/11

Igår åkte vi in i Spanien igen, gränsen mellan Portugal o Spanien går mitt i Rio Guadiana där vi åkte över en fin bro. Står nu på ställplats i Gibraleon.

På vägen hit besökte vi Alvor, Portimao, Silves där vi står på bra ställplats som t.o.m har dusch, oftast duschar vi i husbilen, stannade 3 nätter här.

Därefter fortsatte vi till Albufeira, Qarteira, Ohao, Faro där vi bl a åkte en skumpig rundtur med blå tåget, fortsätter till Santa Luzia, Castro Marim pch vidare in i Spanien där vi är nu.

Fina dagar men kalla nätter, nu behöver vi inte vara rädda att gasen tar slut då vi kan byta våra Spanska gasflaskor.

Vi återkommer då vi kommer längre in i Spanien, nu har vi samma tid som hemma igen

8/12-18 Casares, Spanien

8/12

Igår besökte vi Gibraltar, fick visa pass då vi åkte in i Brittiskt terretorium, helt fantastiskt med den stora klippan som är ett viktigt landmärke för regionen. Sedan fortsatte vi lite högre upp i bergen till fin ställplats i Casares, helt underbar utsikt, ser även Gibraltarberget härifrån. Här svävar massor av gamar över oss.

Innan vi kom hit var vi i Rota där vi tog lång cykeltur 1;a advent.

Därefter blev det Cadiz där vi bl a besökte den fina Katedralen.Denna stad är Världens äldsta hamnstad vad vi läst.

Nästa stopp Vejer de la Frontera, Tarifa, Castellar de la Frontera.

Nu är vi alltså här i Casares, idag tog vi en långpromenad upp till den lilla byn och kyrkan högst upp på klippan.

Här trivs vi bra med ren luft o underbar utsikt samt bara solsken🌞