Logga in:
Redaktionen bloggar
Translate website

Barcelona med maken i november 2018

Flyget var försenat och vi kom inte fram till Hotel Atlas förrän kl 01,00. Tyvärr hade dem haft en vattenläcka i vårt rum så vi fick ta in på ett annat hotell den första natten, precis vad man önskar när man äntligen är framme, not! Tack å lov låg det andra hotellet väldigt nära. Vårt hotell ligger typ 50 m från Las Ramblas och det vi tog in på låg precis mitt emot :)

En dag fylld med upplevelser. Vi tog en promenad efter frukosten längs Las Ramblas och ner mot hamnen för att upptäcka att cable car som gått därifrån är stängd nu (vet inte om den ”hållplatsen” renoveras... taxichaffisen jag frågade sa att man fick ta den från beachen istället). Vi tog oss sedan till Park Güell. Herregud så högt den låg, det var en sådan brant väg upp att de hade rulltrappor på flera ställen. Parken är fylld med vacker mosaik i härliga färger och typiska Gaudibyggnader i böljande former och där var fullt av gröna kvittrande fåglar, tror att det kan ha varit papegojor. Helt underbart att november är så varm och skön, vi gick i bara t-shirt medan spanjorerna var mer ”vinterklädda”! Solen sken å vi med den när vi satt ute och lunchade. Tillbaka i stan tänkte vi att då vädret är så fint så kan vi likväl ta den där cable car-turen redan idag så vi tog oss till beachen med buss 59 för att åka upp till Montjuce, vi hade inte räknat med att vi skulle hinna med det idag så det kändes skönt att kunna göra det när solen sken. Tror inte turen tar mer är 8-10 minuter, man får en fin utsikt och överblick över hamnen och stan. Väl uppe insåg vi att vi inte hade behövt ta en returbiljett, vi hade kunnat gå ner och då hade vi hamnat på rätt sida (där vi bor), men vi ”cablade” oss tillbaka för vi hade ju inte bråttom till något och tog sedan bussen tillbaka till Ramblan.

Ramblan som är så busy på sommaren är rätt lugn nu, de levande statyerna kunde jag räkna till tre och dem brukar det ju vara fullt av, man går obehindrat utan att krocka med alla, ja det är ett helt annat tempo nu. Tyvärr är säkert antalet uteliggare och drogförsäljare nog densamma. Hemskt att se! En ung grabb runt de 20 från Theckien satt med en mugg framför sig, han såg ut som allt annat än en knarkare/uteliggare. Jag gav honom lite pengar till några hamburgare, hoppas jag... så det inte blev drogpengar...Jag hade kollat upp tiderna för Magic Fontain så vi åke dit, väl där började precis vattenkaskaderna längs vägen upp mot den magnifika fontänen att sprutanär vi gick gatan upp mot den stora fontänen, de sätts igång två och två, riktigt maffigt. Ett flertal människor anlände och satte sej att titta på den stora fontänen, jag tyckte det var konstigt att de redan platsats sej med tanke på att det skulle dröja några timmar innan showen skulle börja, så jag frågade en tjej när det började för jag tänkte att jag tagit fel på tid och tyvärr bekräftade hon det och sa att det inte är show varje kväll men imorgon är det... suck! Det körde ändå lite vattenspel och färger men den maffiga musiken uteblev. Så ni som vill se denna show, kolla ordentligt vilka tider och dagar den körs på för det är så olika beroende på vilken månad det är. Vi åkte tillbaka och rumlade runt på Ramblan och lite tvärgator istället.

Igår natt kunde jag inte somna av någon oförklarlig anledning... och inatt värkte min höft så ilsket att det inte gick att somna, dessutom la elen av i natt och gick inte på förrän tidig morgon, jag vet inte vad som hade hänt, men svart var det i hela kvarteret! Idag var det La Sagrada Familia som stod på agendan. Alltså vilket skrybygge ha ha ha, nä skämt å sido, det är magnifikt, vackert, roligt, fantasifullt, yes, you name it! Det är ju bara ett måste, har man inte sett det så har man inte varit i Barcelona, så är det bara! Man dröjer sej kvar och har lite svårt att gå därifrån, det är så mycket att se, man blir liksom alrig mätt på det. Museet var riktigt intressant. Köpte en liten La Sagradapeng på skoj.Var in på ett apotek och köpte värktabletter, som visade sej vara sååå himlans bra! På eftermiddagen gick vi runt i de gothiska kvarteren, så fina byggnader och massor av affärer och pubar/matställen, riktigt mysigt. Middagen intog vi ute på ett torg, vi ville ha tapas men vi tänkte nog lite fel när det kom med tre olika sorters varma mackor och ett fat med kycklingvingar ha ha, den tavlan lär vi nog inte glömma nu, inte titta på paninisidan...

Sista dagen Vi började förmiddagen med Casa Battlo. Vi fick köa en liten stund men det var helt okay. Värre var det för den fotograferande kinesiskan som inte hade koll på vart hon satte fötterna och trillade ner i urgröpningen där trädet stod som var fyllt med regnvatten, himmel så blöt hon blev stackarn! Vilken upplevelse det är att gå i Gaudis hus lyssnandes på berättelsen om hur det har sett ut (som man även kunde se i ”mobilen” man lånade (bra teknik) och hur han har tänkt, vilken fantastisk arkitekt! Tänk om man fick bo sådär! Att inte fler arkitekter tar lärdom av Gaudis verk! Så klart det började spöregna när vi kom ut, det var bara att gå till hotellet och byta skor och förse sej med en regnponcho. Vi ägnade dagen åt att vandra i de gothiska kvarteren. Vi gav Magic Fontain ännu en chans, läste på nätet att det är fredagar som gäller kl 19.00. Vi började med att åka hissen upp på den gamla tjurfäktningsarenan, riktigt vacker byggnad. Det kostade 1 euro per person att åka upp. Väl där uppe fick vi en fantastisk 360 gradig utsikt. Det låg restauranger och barer runt hela arenan där uppe så vi satte oss ner för en öl innan vi skulle gå upp till fontänen. När vi skulle ner efterfrågades vår biljett, vilken tur vi hade den kvar, vi tyckte det var för självklart att har man betalt för att komma upp måste dem ju fatta att alla ska ner samma väg... med eller utan biljett. När vi kom till fontänen såg vi en skylt med tider för vattenspelen med musik och det var inte kl 19,00 utan 20,00, nä då gav vi upp. (Saken är den att man bör vara där en timme innan utsatt tid för att komma långt fram så att man hör musiken, så vi var där kl 18,00 och skulle således fått vänta i två timmar...) Vi tog bara en tur upp till den vackra byggnaden som var deras National museum som ligger ovanför fontänen och tronar. Vi avslutade kvällen med potatistapas och sangria på ett stort torg i de gothiska kvarteren sååå mysigt, sedan vandrade vi gata upp och gata ner och insöp atmosfären av Barcelona en sista gång, för imorgon flyger vi hem.

Reseinfo Tunnelbana/buss 10 resor för 10,20 euro, biljetten heter T10, biljetten går att dela på flera personer, man skickar bara in biljetten på nytt efter att första personen har gått igenom.

Aerobus enkel resa kostar 5,90 euro. Jättesmidigt att ta bussen, man köper biljett när man kliver på den, chauffören vill ha så jämna pengar som möjligt. Resan tar mellan 25-40 min beroende av trafiken.

Taxin vi tog på natten när vi anlände kostade 30 euro.

Vi har förbokat våra aktiviteter via Tiqet och Get you guide, för att få de bästa priserna. Bland mina bilder finns skylten med info om när Magic Fontain är öppen.

Skriv en kommentar till texten här!