Logga in:
Redaktionen bloggar
Translate website

Sista dagarna på Safarin

Två veckor gick fort. Nu befinner jag i Port Elisabeth precis vid indiska oceanen.

Vi kom hit rätt tidigt idag. Vi var 3 stycken som avslutade touren här . Övriga fortsätter 1 vecka till och avslutar i Kapstaden. 5 nya resenärer skulle ansluta idag.

Nu till det som hänt de senaste dagarna.

I tisdags lämnade vi Lesotho mycket tidigt på morgonen och det blev en lång resdag innan vi nådde Graaf Reinert. Det är 4rde äldsta staden i Sydafrika. Stan

kändes ganska europeisk då det holländska inflytandet varit stort. Jag gick en kort promenad och såg bland annat en fin kyrka. Avslutade promenaden

med den godaste cappucinon på 2 veckor. Efter ca 2 timmar samlades vi igen.

Det var dags att åka på guidad tur i nationalparken. Vi blv hämtade av guiden och åkte i väg i minibuss. Vi åkte sedan upp genom parken ochn gick ur en del och fotade vacker natur och vackra berg. Till sist hade vi kommit upp högt och sedan blev det en promenad upp på berget för att sedan invänta en vacker solnedgång.

Medan vi väntade bjöd guiden på vin och öl. Det blev en väldigt trevlig utflykt. Det var så vackert med alla vackra berg. Efter solnegången var det dags att åka tillbaka till vår resort/camping. Väl framme där var det dags för middag. Därefter hände det inte så mycket mer den dagen. Sov gott i tältet.

Igår efter frukost åkte vi vidare. Efter några timmar var vi framme vid Addo elephant national park. Där fixade George först lunch innan vi gjorde en gamedrive med trucken. Vi såg rätt många elefanter, en del sebror och lite andra djur men det var långa sträckor när vi inte såg någonting. Efter några timmar åkte vi till Kudu ridge game lodge där vi skulle bo. Det blev några lugna timmar innan middagen, mysigt ställe som låg mycket avskilt. Drack lite öl innan middagen. Efter middagen grillade vi marchsmallos och satt sen runt brasan och pratade ganska länge. Det blev en trevlig sista kväll.

Idag Vi åkte hit till Port elisabeth efter frukost. Det tog ca 1 timme hit.

Jag gick runt en del med Daniella, Julia och Susanne. Vid tolv var det samling vid trucken igen. Roland körde både mig och Daniella till våra respektive guest house. Det var trist att säga hej då till alla efter dessa 2 veckor. Men förhoppningsvis så kan vi träffas någon gång i Europa.

Jag fick vänta lite utanför mitt Guest house innan jag kunde checka in. Jag har därför tagit det väldigt lugnt. Magen har strulat lite för första gången på denna resa. Det är ett mycket trevligt Guesthouse. Har bra rum där det även finns ett pentry med kokmöjligheter.

Jag har tagit ett par promender i området och längs strandpromenaden. Det är en rätt trevlig stad men det blåser en del. I morgon blir det bad, fina stränder.

Det har varit lite konstigt idag att efter 2 veckor vara på egen hand igen.

Men detcär skönt att vara på ett samma ställe ett par dagar och bara relaxa och hinna läsa lite mer. Men jag är otroligt nöjd med safarin och hoppas kunna göra något liknande igen till andra delar av Afrika.

Stannar här tills på söndag då jag flyger vidare till Kapstaden.

Skriv en kommentar till texten här!