Logga in:
Redaktionen bloggar
Translate website

Kapstaden

Nu har jag hunnit vara här i Kapstaden i 3 dagar. Jag kom hit vid 11 med flyg från Port Elisabeth. Jag tog buss från flygplatsen men eftersom det var söndag blev det fler bussbyten än vanligt. Det blev därför taxi sista biten till mitt guest house/lodge. Det ligger i Green point, ca 25 minuters promenad från the waterfront där det finns en hel del restauranger , affärer och annat. Mycket turistanpassat och trevligt område.I söndags hade jag bokat en Robbin island, men det blev inställt pga hård vind, jag bokade om till idag.

Så i söndags blev det istället en skön eftermiddag nere vid waterfront. Gick längs vattnet och fotade en del, efter ett tag var det dags för en öl. Efter några timmar gick jag tillbaka till lodgen och tog det lugnt ett tag innan jag gick till en restaurang i närheten och åt en god middag, Tillbaks vid lodgen åtvjag lite vattenmelon och pratade lite med ägarna, det är ett mycket trevligt guest house.

I går åkte jag med hop on/hopp off busstur och första stoppet blev den botaniska trädgården Kirstenborch som var rätt stor, mycket vacker. Det fanns även en canopywalkway uppe i träden. Därefter åkte jag vidare och det blev dags för vinprovning på 2 vingårdar. Gott och trevligt. Jag åkte sen vidare och hoppade av vid en restaurang vid vattnet för en sen lunch. Därfter blev det en fin busstur längs atlantkusten innan vi kom tillbaka till warerfront. Då blev det dags för en kort båttur i hamnen som ingick i biljetten, vi såg då en del sälar.

Efter detta gick jag tillbaka till mitt guest house och pausade lite innan jag gick ut och åt middag, det finns några restauranger 10 minuter bort. Blev sedan en lugn kväll, tittade lite på tv.

Idag åt jag frukost redan kl 7 och gick sedan iväg och kom äntligen iväg till Robbin island. Det tog ca 1 timme med båten och det var stundtals rätt gungit på båten, klarade mig dock från sjösjuka, men personalen var beredd med påsar om någon mådde dåligt. Framme på ön blev det först en guidad busstur runt ön och därefter fick vi guidning av fängelset, han som guidade var en fd fånge. Det var ett intressant besök och det var speciellt att se den lilla cell där Mandela satt fånge i under 18 år. Det blev sedan båt tillbaka till fastlandet.

Jag shoppade lite innan jag köpte lunch som jag tog med mig upp till Table mountain dit jag åkte med hop on hopnoffbuss, Häftigt att åka linbanan uppmoch sedan få en enormt vacker utsikt över Kapstaden oh havet. Jag åt min lunchsmörgås innan jag gick runt en del. Blev även en kaffe innan jag tog linbanan ner igen. Därefter åkte jag vidare med bussen innan jag hoppade av vid Camps bay. Det var dags för öl, blen en öl med fin utsikt över stranden och havet. Därefter blev det buss tillbaka till Waterfront, gick runt i området ett tag innan det blev öl och middag. Därefter promenad tillbaka hit till lodgen efter en lång dag. Kapstaden är mycket trevligt , känns nästan som Europa. Waterfront påminner om liknande platser runt om i världen , sägs att de ville efterlikna fischermans warf i San fransisco när de fixade området. Och likheter finns.

Min resa närmar sig slutet… men ännu några dagar kvar….

Skriv en kommentar till texten här!