Freddy på nya äventyr i ny världsdel
En resdagbok skriven av turisten på minTur.se
Introduktion: Dags för ny resa och denna gång åker jag till Afrika. Förutom att turista en del på egen hand blir det 2 veckors campingsafari med Nomad Africa Adventure tours i Sydafrika, Swaziland och Lesotho.
22/12-18 Västerhaninge, Sverige
Nu är det dags...

I morgon är det äntligen dags. Jag åker till Sydafrika och det ska bli mycket roligt att upptäcka en ny världsdel. Flyget landar i Johannesburg på Julafton kl 8.00 på morgonen och där stannar jag några dagar och är turist, därefter blir det campingsafari i 2 veckor.

Jag har packat ryggsäcken och checkat in!

Jag hoppas ni vill följa min resa även denna gång!

God Jul!

27/12-18 Midrand, Sydafrika
Intressanta dagar

Hej på er!

Nu befinner jag mig i Midrand ca 2 mil från Johannesburg. I morgon

startar campingsafarin. Men nu lite om de första dagarna.

Resan från Stockholm via Munchen gick bra. Framme i Johannesburg gick

det smidigt med passkontroll och att få bagaget. Jag tog sedan tåget in till

City (typ arlanda express). Tog sedan taxi sista biten till mitt Guest house i Melville. Mitt Guest house låg mycket nära 7th street där det finns många restauranger och pubar. Dock var mycket stäng eftersom det var jul.

Säkerheten är hög då det finns många vakter i området. Efter incheckning och en dusch åt jag en god lunch . Resten av dagen gick jag omkring lite i området. Drack lite öl och vin . Det var ju julafton och jag var äntlgen på plats i Sydafrika.

Jag somnade rätt tidigt. På juldagen var det mesta stängt. Men hop- hop on bussarna var igång. Det gick även att ta en tur till Soweto och då jag var tidigt ute och för att det var juldag var jag ensam på turen . Fick därför en privat guidnng i Soweto under 2 timmar. Mycket intressant och lärorikt.

När jag kom tillbaka till Mellville blev det en sen lunch på en av få öppna restauranger. Därefter tog jag det lugnt vid mitt Guest house innan jag åt middag på samma restaurang.

I går blev det mer sightseeing. Först besökte jag Constitutional hill där det tidigare låg ett mycket ökänt fängelse. De personer som ofta hamnade här ansåg man hade brutit mot lagarna som fanns under aparheid. Jag var med på en intressant visning och fick insikt om de hemska förhållanden som rådde i fängelset.

Jag tog därefter bussen och hoppade av vid Apartheidmuseet. Ett mycket intressant museum. Hade behövt spendera en halv dag där för att hinna med allt.

innan jag hoppade på bussen igen åt jag lunch. Då kände jag att det var dags att vända hemmåt. Mitt Guest house anlitar Mike som chaufför och han har kört mig till och från turistbussen och han körde mig även hit idag. Han kommer ursprungligen från Tjeckien men har bott i Sydafrika i 15 år.

Det har varit intressanta dagar i ett Johannesburg som varit rätt tomt på folk pga julen. Jag har kännt mig säker på mitt Guest house. Det och alla andra fastiheter har låsta grindar framför husen. Pesonalen på mitt guest house har varit väldigt noga med att hålla koll. Jag har gått ute även när det varit mörkt men max 5 miuter när jag varit ute och ätit middag.

Johannesburg är efn helt ok stad med trevligt folk men man måste hålla koll och vara extra försiktig.

Idag tog jag det lugnt på förmiddagen. Tog en promenad till SPAR för att handla lite. Jag kom hit till Belvedere hotell vid 13 och har kopplat av i och vid poolen. Ikväll blev det en god middag och jag har under kvällen pratat med några som också ska på Safarin. Så imorgon är det frukost vid 6.30 för kl 7 åker vi mot Kruger parken. Vi kommer åka i en stor truck (ombyggd lastbil) .

Ute åskar det så nu ska jag gå tillbaka till mitt rum. Vi får se när jag har wifi nästa gång. Foton finns på Instagram ( fredrika2013)

30/12-18 Kruger National Park, Sydafrika
Kruger park

Nu sitter jag vid Nkambemi safari camp i Kruger parken. Vi kom

hit i fredags efter en ca 5 timmars resa från Mildrand där vi började denna

safari. Det är en grupp på 20 personer i blandade åldrar0.

Det är folk från Danmark, Tyskland, Holland, Usa , Canada och Schweiz.

Det är en mycket trevlig grupp.

George heter vår guide och han är även vår kock. Roland är chaufför och han hjälper även till med annat runt omkring. George fixar väldigt god mat.

Halva gruppen campar medan övriga bor de gästrum som även finns här.

Jag delar tält med Danielle från Tyskland. Det går bra att sova i tält , toa och dusch finns i närheten. Det finns även en swimmingpool som alla gäster

har tillgång till.

Nu till gårdagens safari i Kruger parken.

Det var frukost redan 0515 på morgonen, kl 6 åkte vi i iväg

med våra safariguider i jeepar anpassade till Safari,

Det blev en toppendag som började med att vi ganska snart såg flera

Impalas. Därefter träffade vi på elefanter flera gånger. Innan det var dags för lunch hade vår guide fått tips om att det fanns lejon vid ett ställe en bra bit bort.

Vi åkte dit och fick sedan köa med en del andra som även hittat dit. Vargarna

hade dödat en giraff som de hade ätit på. Efter ett tag började vargarna röra på sig och det var en häftig upplevelse att se dem på ganska nära håll.

Efter lunch såg vi även bufflar och senare även noshörningar på långt håll.

När vi var på väg tillbaka till camp kom vi till ett ställe där flera bilar stannat.

Vi fick reda på att det fanns leopard i närheten och efter ett tag fick vi syn på den och vi kunde efter ett tag åka tillbka till camp efter att sett the big 5. Vi hade åkt nästan 20 mil under dagen. En dag jag inte glömmer i första taget.

Tilbaka vid vår camp tog jag ett dopp i poolen innan midagen. Middagen var gott grillat. Vi sitter och äter runt en brasa och det blir väldigt mysigt när det är ganska mörkt. Dock inte så mycket mygg än men en del andra flygande insekter. Innan kvällen var slut var vi några som tog lite att dricka nere vid baren.

Idag så var det frukost vid 6.45 och efter den åkte vid iväg och fick under dagen

fina naturupplevelser när vi åkte,panoramic route .Vi har åkt ca 1600 meter

över havet och fått vacker utsikt flera gånger. Vi har även sett en del vattenfall och forsar. Efter en enkel lunch som George fixade vid vår truck så var det dags för dagens sista vackra utsikt vid Gods window. Tyvärr lite mycket folk.

Det var en mycket bra dag men vi var nog alla ganska trötta när vi kom tillbaka till vår camp vi 16. 1930 är det dags för middag och sedan blir det en sista kväll här oinnan vi åker till Swaziland imorgon.

Men nu ska jag gå och titta på flodhästarna som finns i ett vattenhål precis nedanför loungen där jag sitter nu.

Vi hörs!

2/1-19 Greater St Lucia Wetland Park, Sydafrika
Swaziland och nyår

Gott nytt år!

Vår nyårsafton började med att vi åkte ut genom Kruger parken under några timmar och då hade vi tur och såg rätt många djur. Vi såg sebror, elefanter och även flera giraffer. Efter ett tag tog vi en kaffepaus och då hände det något häftigt. Helt plötsligt dyker det upp en stor noshörning vid parkeringen och vi fick möjlighet att ta foton på rätt nära håll. Det finns tyvärr inte så många noshörningar kvar längre pga tjuvskytte. Det är därför svårt att hitta dom. Därför var det häftigt att denna noshörning bara dök upp så nära.

När vi åkt ut från Kruger parken fortsatte vår resa till Swaziland. Det blev en vacker resa upp genom bergen. Klockan hann bli efter 18 innan vi var framme

vid den camp ,Millwane Sanctuary ,där vi skulle stanna över natten. Det var rätt häftigt eftersom sebror och andra djur gick lösa kring tält och byggnader. Vi var flera som uppgraderade från tält och sov i det som skulle vara delad sovsal men vi fick varaitt rum.Skönt eftersom det regnade.

Efter ett tag var det dags för middag inne i matsalen. Därefter så fortsatte vi ( en del av oss)kvällen med att fira in nyåret. Vi hade tidigare på dagen köpt drycker av olika slag. Det blev en trevlig kväll .Vi 12-slaget gick vi ut till brasan och där skålade vi in 2019. Vi hade även musik. Det var i övrigt lugnt på campingen.

En del fyrverkerier på avstånd.

Framåt 1.30 hamnade jag i säng. Frukost var redan vi 6:45. Sedan blev det en kort promenad i området. Därefter blev det en lång bussresa hit där vi befinner oss nu. St Lucia. Vi är tillbaka i Sydafrika.Bor på hotell de närmsta 2 dagarna. På resan hit var det rätt lugnt i trucken då många av oss var trötta efter gårdagen

Ikväll blev det en god middag här vid hotellet. Innan middag fick vi först en kort kurs i Sulu . Denna regions språk.

2/1-19 Greater St Lucia Wetland Park, Sydafrika
St Lucia och fler djur

I dag blev det en tidig start . Klockan 5 på morgonen åkte vi till Imfolozi game reserv. Resan med safarijeepar tog 1 timme. Vi åkte runt i ett par timmar innan det var dags för frukost. Innan dess hann vi se vildhundar och lite andra djur. Efter frukost såg vi noshörningar, giraffer och sebror på nära håll. Vi åkte runt i flera timmar innan vi åkte tillbaka till St Lucia. Där blev det tid för lunch innan det var dags för en båttur på floden. Vi åkte i ett par tmmar och såg då flera flodhästar och ett par krokodiler. När vi kom tillbaka till hotellet blev det en dansuppvisning av unga killar från Sulufolket. Det var kul att se. Några ur vår grupp fick sedan vara med och dansa. Därefter blev det en god middag som George fixat. Nu är vi några som sitter och pratar och dricker lite öl och annat.

Det är varmt och fuktigt . Det har varit blåsigt och lite regn under dagen.

Imorgon åker vi till Durban där en del gruppen avslutar sin resa. Jag är glad att det är 1 vecka kvar på min resa i trucken. Ganska skönt ett tag när allt är fixat med resa och aktiviteter.

Vi hörs!

5/1-19 Drakensberg, Sydafrika
Durban och Drakensberg

Nu befinner jag mig i Drakenberg bergsområde. Väldigt vackert.

Nu lite om de senaste dagarna. I onsdags lämnade vi St Lucia direkt efter frukost och vi kom fram tii Durban efter ca 3 timmar. Durban är 3e största staden

i Sydafrika. Staden ligger precis vid indiska oceanen. Tyvärr regnade det en del under vår resa och när vi kom fram var det mulet. Det var höga vågor men det var många som badade ändå. Innan incheckning på vårt hotell blev det en skön och vacker promanad längs strandpromenaden. Åt en god lunch tillsmmans med Julia och Susan från Tyskland, calamares.

Vi gick sedan nere vid vattnet på vägen tillbaka till hotellet. Efter incheckning tog jag det lugnt ett tag på rummet och njöt även av vacker havsutsikt.

Durban är en mix av gamla och nya byggnander. Inte någon vacker stad direkt.

Det är inriktat mycket mot familjer. Många områden med swimmingpoolar och detfanns även ett mindre nöjesfält. Efter ett tag tog jag en ny promenad. Efter ett tag blev det dags för en mycket god och billig Margaritha. Endast ca 40 kr.

Vid sju på kvällen samlades nästan hela gänget igen för en god middag.

Det var sista kväll för vissa. Åt god fisk och skaldjur.

Igår åt vi först en mycket god hotellfrukost innan vår resa mot Drakenberg startade. Vi är nu en halverad grupp.På vägen hit gjorde vi 2 stopp. Först såg vi ett mycket vackert vatten fall, Howick falls. Därefter stannade vid the mandela capture sight. Det var här som Mandela blev tillfångatagen i augusti 1962 ch sdsn var fånge under 26 år Vi fick en guidad tur av museet och tittade sedan på en häftig staty med Mandela som huvudperson. Ett intressant besök. Innan vi åkte vidare åt vi lunch. Framåt eftermiddagen kom vi fram till denna trevliga resort md bland annat en golfbana. Vi som campade var beredda för camping men då det inte finns någon campingplats så blev det en bonus att sova inomhus. Det är jättefina små lägenheter. Jag och Daniella delar lägenhet med ett danskt par i en lägenhet med 2 sovrum. Jag sitter nu på terassen och har en fin utsikt.

I går blev det en lugn eftermiddag med bland annat bad i poolen. Vid sju var det dags för middag och därefter en fortsatt lugn kväll. I dag åkte vi efter frukost upp en bit i bergen . Där följde 2 bergsguider oss upp en bit till en plats fär det finns en målning/ristning på en stor sten från lång tid tillbaka. Målad av the sand people. Det finns flera i området. Intressant. Därefter fortsatte de flesta med en av guiderna upp till platån som ligger en bra bit upp. Jag kände att det räckte och gick ner med några av de andra. Jag följde sedan med en guide till ett vattenfall i nörheten.Det har varit en varm dag och eftersom det är ganska hög över havet har man inte samma ork. Guiden körde mig tillbaka hit till resorten och jag har under eftermiddagen badat i poolen och tagit det lugnt. Sitter nu på terassen och njuter av utsikten över en vacker resort. Kan även se en del av golfbanan.

Imorgon åker vi till Lesotho.

8/1-19 Malealea, Lesotho
Lesotho och födelsedag

I söndags på 13-dagen var det rätt tidig frukost och det var min födelsedag.

50 år, hur det nu gick till…

Jag fick gratulationer från mina medresenärer och de överraskaade mig

med en kaka med ljus och jag fick födelsedagssång

både på engelska och Africans.

Efter frukost började en lång resa mot Lesotho.

På förmiddagen åkte vi igenom en väldigt vacker

nationalpark med vackra berg.Golden gate national

Park. Vi stannade senare för en del inköp på

Supermarket och senare blev det även en god

lunch vid trucken.

På eftermiddagen nådde vi Lesotho och vid

gränsen blev det ny utstämplimg från Sydafrika

och därefter stämling för inresa till Lesotho.

Lesotho ligger högt över havet och det blev

en vacker men något krokig resa uppför bergen.

Vid kl 17 nådde vi Malalea, en liten by. Där

checkade vi in på Malalea t lodge. Vi som campar

satte upp våra tält. Det var så vacker med bergen runt omkring.

Efter ett kort tag lyssnade vi till den lokala kören som

kom och uppträdde vid lodgen pch det kom

även ett band som spelade på sina gitarrer och trumma

som de tillverkat själva av plåt toch annat.

De var jätteduktiga och hade alla sån glädje.

Lite senare var det dags för en ny god middag.

George och Roland överaskade sen med en god chokladtårta.

Kvällen fortsatte sen vid baren. En del öl blev

det. Det var väldigt mörkt och det var skjärnklart.

Vid 23 blev det dags att krypa in i tältet efter

en mycket bra födelsedag. Så häftigt att ha

firat i Lesotho, ett fattigt men mycket vacker land.

I går var det frukost senare än vanligt, kl 8:15.

Därefter gick vi en tur i byn tillsammans md lokala

guider. Det var mycket intressant att få reda på

lite om livet i byn och i Lesotho. Lesotho är

ett u-land och i byn finns små stenhus, de flesta med 1-2 rum

för hela familjen. Vi besökte en liten supermarket och

senare besökte vi en bybo som tillverkade öl som hon säljer.

Hon livnär sig på försäljningen . Vi fick smaka

på ölen som har styrka som lättöl.

Vi besökte även skolan, men det är jullov så

det var inga elever där. En av lärarna var där

och visade och berättade om skolan och vi

donerade även en del skrivmaterial.

Efter vår tur var det dags för lunch.

Efter lunch så begav 7 av oss ut på

Trekking till häst. Vi hade 2 guider med oss.

Det var en häftig och vacker upplevelse att rida

över åkrar och uppleva landskapet. Det var dock lite

läskigt att rida nedför. Men hästarna visste vad de gjorde.

Vår trekking tog ca 2,5 timmar. Vi red till ett ställe

där vi gick till fots för att se bush paintings.

Jag läste för ett tag sen i Vagabond att

man har inte besök Lesotho

om man inte har tagit en ridtur. Och jag kan

verkligen hålla med om det. Hästarna

är en stor del av invånarnas liv.

Efter ridturen och en välbehövlig dusch satt vi

vid baren, drack lite öl och pratade.

Efter middagen blev det återigen baren

Ölen i Lesotho är mycket god. Efter ett

tag började det åska och regna. Eftersom

det var tidig uppstigning idag gick vi och la oss rätt

tidigt, rätt mysigt att ligga i tältet och höra regnet smattra

mot tältduken.

Imorse gick vi upp kl 5 och packade ihop

tält och annat innan frukost. Vi fick även se

en fin soluppgång även om det var lite moln.

Vi sitter nu i trucken och är tillbaka i Sydafrika. Vi

kommer att resa hela dagen för att i eftermiddag hamna i

sydafrikas 4:e äldsta stad.

Det var roligt och intressant att besöka

Lesotho. Ett land man inte hör så mycket om.

Ett land där man oftast inte har traktorer för

att plöja åkrar utan man använder djjur som draghjälp.

En del hus i byn hade paraboler men det är i övrigt

fattigt. Man blir påmind om hur bra vi har det i

Europa. Jag vill gärna återvända någon gång.

Två hela dagar återstår innan vi når port Elisabeth

där jag hoppar av.

10/1-19 Port Elizabeth, Sydafrika
Sista dagarna på Safarin

Två veckor gick fort. Nu befinner jag i Port Elisabeth precis vid indiska oceanen.

Vi kom hit rätt tidigt idag. Vi var 3 stycken som avslutade touren här . Övriga fortsätter 1 vecka till och avslutar i Kapstaden. 5 nya resenärer skulle ansluta idag.

Nu till det som hänt de senaste dagarna.

I tisdags lämnade vi Lesotho mycket tidigt på morgonen och det blev en lång resdag innan vi nådde Graaf Reinert. Det är 4rde äldsta staden i Sydafrika. Stan

kändes ganska europeisk då det holländska inflytandet varit stort. Jag gick en kort promenad och såg bland annat en fin kyrka. Avslutade promenaden

med den godaste cappucinon på 2 veckor. Efter ca 2 timmar samlades vi igen.

Det var dags att åka på guidad tur i nationalparken. Vi blv hämtade av guiden och åkte i väg i minibuss. Vi åkte sedan upp genom parken ochn gick ur en del och fotade vacker natur och vackra berg. Till sist hade vi kommit upp högt och sedan blev det en promenad upp på berget för att sedan invänta en vacker solnedgång.

Medan vi väntade bjöd guiden på vin och öl. Det blev en väldigt trevlig utflykt. Det var så vackert med alla vackra berg. Efter solnegången var det dags att åka tillbaka till vår resort/camping. Väl framme där var det dags för middag. Därefter hände det inte så mycket mer den dagen. Sov gott i tältet.

Igår efter frukost åkte vi vidare. Efter några timmar var vi framme vid Addo elephant national park. Där fixade George först lunch innan vi gjorde en gamedrive med trucken. Vi såg rätt många elefanter, en del sebror och lite andra djur men det var långa sträckor när vi inte såg någonting. Efter några timmar åkte vi till Kudu ridge game lodge där vi skulle bo. Det blev några lugna timmar innan middagen, mysigt ställe som låg mycket avskilt. Drack lite öl innan middagen. Efter middagen grillade vi marchsmallos och satt sen runt brasan och pratade ganska länge. Det blev en trevlig sista kväll.

Idag Vi åkte hit till Port elisabeth efter frukost. Det tog ca 1 timme hit.

Jag gick runt en del med Daniella, Julia och Susanne. Vid tolv var det samling vid trucken igen. Roland körde både mig och Daniella till våra respektive guest house. Det var trist att säga hej då till alla efter dessa 2 veckor. Men förhoppningsvis så kan vi träffas någon gång i Europa.

Jag fick vänta lite utanför mitt Guest house innan jag kunde checka in. Jag har därför tagit det väldigt lugnt. Magen har strulat lite för första gången på denna resa. Det är ett mycket trevligt Guesthouse. Har bra rum där det även finns ett pentry med kokmöjligheter.

Jag har tagit ett par promender i området och längs strandpromenaden. Det är en rätt trevlig stad men det blåser en del. I morgon blir det bad, fina stränder.

Det har varit lite konstigt idag att efter 2 veckor vara på egen hand igen.

Men detcär skönt att vara på ett samma ställe ett par dagar och bara relaxa och hinna läsa lite mer. Men jag är otroligt nöjd med safarin och hoppas kunna göra något liknande igen till andra delar av Afrika.

Stannar här tills på söndag då jag flyger vidare till Kapstaden.

12/1-19 Port Elizabeth, Sydafrika
Sköna dagar vid havet

Jag har haft 2 sköna dagar då jag bara har tagit det lugnt.

Efter en god frukost har jag efter ett tag gått ner till stränderna. Ca 10 minuter från mitt guest house. Jag har badat en del och hoppat i vågorna. Jag har hunnit läsa en del och har njuit av att vara här vid indiska oceanen. Port Elisabeth är en trevlig stad och det är rätt lugnt. Jag har ätit 2 goda middagar på en restaurang,Ocean basket, en rätt med blandad seafood och en halv karaff vin kostar ca 130kr .

Jag bor på ett mycket trevligt guest house. Ägarna är mycket trevliga. Idag på eftermiddagen satt jag och drack öl med dem och ett par vänner.

Jag har tack vare internet kunnat följa vad som händer på hemmaplan både vad gäller stormar och regeringsbildning . Rätt häftigt att befinna sig i Sydafrika och titta på lite nyhetsmorgon.

Imorgon blir det flyg till Kapstaden och dags att vara lite mer aktiv igen. Men det har varit skönt med några lugna dagar. Tiden går fort, om en vecka är jag hemma igen.

15/1-19 Kapstaden, Sydafrika
Kapstaden

Nu har jag hunnit vara här i Kapstaden i 3 dagar. Jag kom hit vid 11 med flyg från Port Elisabeth. Jag tog buss från flygplatsen men eftersom det var söndag blev det fler bussbyten än vanligt. Det blev därför taxi sista biten till mitt guest house/lodge. Det ligger i Green point, ca 25 minuters promenad från the waterfront där det finns en hel del restauranger , affärer och annat. Mycket turistanpassat och trevligt område.I söndags hade jag bokat en Robbin island, men det blev inställt pga hård vind, jag bokade om till idag.

Så i söndags blev det istället en skön eftermiddag nere vid waterfront. Gick längs vattnet och fotade en del, efter ett tag var det dags för en öl. Efter några timmar gick jag tillbaka till lodgen och tog det lugnt ett tag innan jag gick till en restaurang i närheten och åt en god middag, Tillbaks vid lodgen åtvjag lite vattenmelon och pratade lite med ägarna, det är ett mycket trevligt guest house.

I går åkte jag med hop on/hopp off busstur och första stoppet blev den botaniska trädgården Kirstenborch som var rätt stor, mycket vacker. Det fanns även en canopywalkway uppe i träden. Därefter åkte jag vidare och det blev dags för vinprovning på 2 vingårdar. Gott och trevligt. Jag åkte sen vidare och hoppade av vid en restaurang vid vattnet för en sen lunch. Därfter blev det en fin busstur längs atlantkusten innan vi kom tillbaka till warerfront. Då blev det dags för en kort båttur i hamnen som ingick i biljetten, vi såg då en del sälar.

Efter detta gick jag tillbaka till mitt guest house och pausade lite innan jag gick ut och åt middag, det finns några restauranger 10 minuter bort. Blev sedan en lugn kväll, tittade lite på tv.

Idag åt jag frukost redan kl 7 och gick sedan iväg och kom äntligen iväg till Robbin island. Det tog ca 1 timme med båten och det var stundtals rätt gungit på båten, klarade mig dock från sjösjuka, men personalen var beredd med påsar om någon mådde dåligt. Framme på ön blev det först en guidad busstur runt ön och därefter fick vi guidning av fängelset, han som guidade var en fd fånge. Det var ett intressant besök och det var speciellt att se den lilla cell där Mandela satt fånge i under 18 år. Det blev sedan båt tillbaka till fastlandet.

Jag shoppade lite innan jag köpte lunch som jag tog med mig upp till Table mountain dit jag åkte med hop on hopnoffbuss, Häftigt att åka linbanan uppmoch sedan få en enormt vacker utsikt över Kapstaden oh havet. Jag åt min lunchsmörgås innan jag gick runt en del. Blev även en kaffe innan jag tog linbanan ner igen. Därefter åkte jag vidare med bussen innan jag hoppade av vid Camps bay. Det var dags för öl, blen en öl med fin utsikt över stranden och havet. Därefter blev det buss tillbaka till Waterfront, gick runt i området ett tag innan det blev öl och middag. Därefter promenad tillbaka hit till lodgen efter en lång dag. Kapstaden är mycket trevligt , känns nästan som Europa. Waterfront påminner om liknande platser runt om i världen , sägs att de ville efterlikna fischermans warf i San fransisco när de fixade området. Och likheter finns.

Min resa närmar sig slutet… men ännu några dagar kvar….

18/1-19 Johannesburg, Sydafrika
De sista dagarna

Nu sitter jag på flygplatsen i Johannesburg, incheckad och utstämplad ur Sydafrika. Dricker en sista öl i Sydafrika. Nu till de senaste dagarna.

I onsdags gick jag upp tidigt och tog mig efter frukost till tågstationen, där köpte jag en tur och retur till Simons town, 35 rand. Resan dit tog ca 1,5 timme. Det blev en vacker tågresa på slutet precis vid havet. Framme i Simons town blev det en promenad ca 35 minuter till Boulder beach där pingvinerna finns, numera ett skyddat område med inträde,men det var det värt. Så häftigt att se alla små pingviner. Fotade en hel del. Därefter gick jag tillbaka till stan och åt en god lunch, musslor innan jag tog tåget tillbaks till Cape town. Där blev det taxi till waterfront och sedan blev det ett par öl på ett ställe som jag besökte även i söndags, trevligt och billig öl. Sedan gick jag tillbaka till mitt guest house, tog det lugnt ett tag innan jag gick ut och åt middag. Gick tillbaka sen till mitt guest house och åt upp min vattenmelon , pratade då med en tjej från Slovakien som bjöd mig på vin,efter ett tag kom det en man (sydsfrikan) som var i kapstaden på jobb, vi satt och pratade alla tre, trevligt.

Igår tog jag en uber till flygplatsen och sedan flyget hit till Johannesburg. Framme i Johannesburg tog jag tåget till Pretoria och sedan taxi till mitt guest house, fick ett fint mottagande och ganska omgående en fråga om jag ville ha en öl. Det säger man ju inte nej till. Efter ölen tog jag en promenad till ett litet köpcentra och åt en god tidig middag, hade inte ätit någon lunch. Därefter gick jag tillbaka och tog en skön simtur i poolen, efter ett tag började det att blåsa och sedan blev det regn och åska, så det blev en kväll med lite tv, rätt skönt.

I morse åt jag en mycket god frukost och sedan gick jag en promenad ca 2 timmar. Gick till union buildings som är platsen för riksdagen, där finns även en stor staty som föreställer Nelson Mandela.Det är även en vacker utsikt över Pretoria därifrån. Efter promenaden var det för varmt och jag kände att jag turistat tillräckligt. Jag fick ha kvar mitt rum hela dagen så jag köpte med mig lite lunch och gick tillbaka till mitt guest house där jag sedan tillbringade flera timmar i och vid poolen. Vid 4 tog jag en uber till tågstationen och kom sedan hit till flygplatsen. För en stund sedan kom Susanne från touren förbi, på väg mot Frankfurt, det var kul att vi råkade ses igen.

Nästan en månad i Sydafrika har gett mersmak på landet och på andra delar av afrika. Det är sommar här så det blir lite konstigt att komma hem till Vinter.

Men hem och spara till nya äventyr!