Vietnam och Cambodja
En resdagbok skriven av Ingridsan på minTur.se
Introduktion: Vi 2 far från Sa pa norr om HaNoi via Hoi An, Saigon, Mekongdeltat till Phu Quoc. Sedan fortsätter vi till Phnom Pen och Siem Riep till Ancor wat. Till slut flyger vi hem via Kuala Lumpur där vi tillbringar en dag.
13/12-18 Bamboo , Vietnam
Resstart.

Måndag 10/12 körde vår goda granne Lena oss till bussen och sedan tog vi tåg till Malmö. Där hade vi lånat Martins svinkalla hus för att övernatta där. Han och familjen är ju i Australien så värmen var nerskruvad. Vi gick till Lars Kronfält för att värma oss och få ett trevligt snack. Sedan kröp vi ner under täckena och försökte hålla värmen tillsammans.

Redan klockan 3 ringde väckarklockan och vi såg till att huset var som när vi kom. Sedan kom taxi och körde oss till stationendär vi tog 4.13-tåget. Väl framme fungerade biljetter och visa perfekt. 8.25 lyfte vårt plan och Qatar air skötte sig bra. Hela 12/3 flög vi eller var på Dohas fina flygplats.

Hanoi 13 dec 2018

Så landar vi i Hanoi efter en förvånansvärt bekväm flygtur. Vi hade tre säten var att sova på sista turen. Qatar air bjöd på god mat, trevlig personal och höll alla tider perfekt.

Väl framme fungerade vårt e-visa perfekt och vi blev hämtade av mr Danny på flygplatsen och körda till vårt hotel Viet View som ligger perfekt mellan gamla staden ooch de franska kvarteren. Efter frukost på hotellet fick vi vårt rum som var litet men helt OK. Tyvärr småduggade det och var runt 10 grader. Vi gick ändå ut en runda ner till sjön Kiam?. Där besökte vi templet på jadeön. Mycket förgyllningar och många som offrade mat till gudarna. I gamla staden är det ett virrvarr av småaffärer, gaturestauranger och vespor överallt. Enligt mr Danny bor det 8 miljoner i Hanoi och där är 5 miljoner scootrar. Efter promenaden gick vi tillbaka till hotellet och sov middag i 2 timmar. Därefter gick vi ner genom franska kvarteren till kortändan av sjön där vi åt Kimchigryta och drack Ha Noi beer på en koreansk restaurang. Kostade 140 kr. Sedan köpte Jörn en paraply för 60 000 dong dvs 24 kr. Vi passerade operahuset som var fint. Nu var det mörkt och regnigt och vi var kaffesugna. Bredvid vårt hotel låg cafe Giang som nämnts i tripadwiser. Där drack jag eggcoffe ( kaffe med vispat ägg) som var hett och gott. Jörn beställde yougurthcafe. Det var gott men kallt och med is i bottnen, ingen hit en kall kväll. Sedan gick vi till hotellet, bad om ett extra täcke. Sedan kröp vi ner i en härligt varm säng och läste tills vi somnade.

14 dec 2018

Vi vaknade av att väckarklockan ringde 5.30. Klädde oss och plockade ihop våra grejor. Hade packat småryggsäckarna kvällen innan. Checkade ut och år en snabb frukost. 6.45 blev vi hämtade av en buss som körde oss till en bussuppställningsplats där vi skulle byta till en större buss. När vi skulle gå ombord fick vi ta av oss skorna och gå på i strumplästen! Väl inne såg vi att stolarna var som liggande solstolar så det var bara att lägga sig ner i en sådan inför den 6 h långa turen till Sapa som ligger på 1600 m höjd!

Vädret idag är lite bättre, inget regn men ganska dimmigt tyvärr. Det finns fritt Wifi på bussen så folk runt mig håller på med sina telefoner eller så snarkar de redan. De flesta är asiater men här finns en handfull europeer förutom vi.

Nu har bussen kommit ut på landsbygden och vikör precis över en bred flod. Vi kör mellan gröna risfält och i fjärran ser vi bergen vi ska till.

väl framme i SaPa checkade vi in på helt nybygda Bamboo hotel. Vi fick ett stort sovrum med balkong i 2 riktningar. Synd bara att vi ser inget eftersom dimman är så tät. Ändå säger de att vi har tur med vädret för det regnar inte och är ca 10 grader. Efter en härlig dusch och kaffe med avec så gav vi oss ut på staden. Små smala gator med massor av små affärer. Mysigt och lugnt, inga som drar i en. Fast många vespor även här!

vi har bokat att vandra ca 13 km med en grupp i morgon. Ska besöka 3 byar som bebos av tre olika etniska minoriteter. Ska bli intresant. Jörn var orolig för sina skor så när vi såg ett par fina north bend Vandringsskor gick han in och testade. De satt perfekt och kostade efter lite prutning 195 kr. Det var inte mycket att fundera över. Samtidigt hittade jag en dunjacka i goretex som var lite billigare så vi blev350 kr fattigare och mycket nöjda. Så vi firade mad att åka bergståg från en av de vackraste och renaste järnvägsstationer jag sett. Stationen blev behållningen för dimman låg fortfarande tät. Sedan gick vi och åt på Legend hotel tvärs emot Bamboo hotel. Först fick vi vars ett stort glas med kryddat rödvin. Kryddart med färsk ingefära,äpple, apelsin och kanel - jättegott. Sedan fick jag en underbar pumpasoppa och stekta risnudlar med kött och grönsaker. Himelskt gott. Jörn den grisen åt pizza och njöt av den tillsammans med tigeröl som var lite godare än Hanoi beer. Pris för allt 150 kr men då fick vi sitta framför en varm brasa. Nu ska vi njuta av kaffe och en god bok på vårt härliga rum. I morgon blir vi hämtade för vandring klockan 9.30.

14/12-18 Trecking, Vietnam
14 dec. Vandring i byarna runt Sa Pa

Efter en god natts sömn och en god frukost hämtdes vi till dagens vandring. Den gick från SaPa via gyttjiga, slippriga vägar genom. Risfält och småbäckar ner till stamfolkets byar nere i dalen. Ingen lätt vandring! Lyckligtsvis hade vi 6 damer som hjälpte oss 10 turister. En av damerna lade helt beslag på. Jörn. Vi halkade oss fram under skratt och småprat. Det var mycket vacker natur och mycket kupperat hela tiden Och blött och halt. Efter 3h kom vi fram till ett lunchställe. Då hade Jörn ont i ett knä och åkte med en motorcykel till nästa by. 2 av ungdomarna tog också motorcykel men vi andra vandrade vidare genom byarna och risfälten. Folken här går klädda i färgrika kläder de själva tillverkar. Kvinnorna jobbar hårt och därför blir de ofta gamla! Det måste vara en blå zon.

Runt vandringsleden och inne i byarna sprang grisar och höns. Barnen lekte barfota i gyttjan trots att det bara var 10-14 grader varmt. Ingen tiggde och de flesta såg ändå friska ut och hade bra vinterjackor. På många ställen simmade ankor omkring- det är en favoriträtt i Vietnam.

En liten stund sken solen men mest var det molnigt och disigt. Landskapet är fantastiskt men ännu vackrare i augusti, september då alla risfält är smaragdgröna av risplanter och temperaturen ligger runt 20 grader. Människorna är mycket hjälpsamma och vänliga. Fast när vi åt lunch överfölls vi av försäljare ( kvinnor och barn) som ville sälja sina handarbeten. Det hör till men vi är bra på att säga nej.

väl hemma var vi jättesmutsiga. Jörn ställde sig i duschen med sina nya skor som verkligen behövdes duschas! Jag tog resten av kläderna ner till receptionen och lämnade till tvätt. När jag kom upp frågade Jörn var jag lagt alla dollar som han hade i innerfickan på sina byxor. - Det var bara att rusa ner och få ut dem ur tvättmaskinen. Lyckligtsvis låg de kvar i sin plastpåse och var fortfarande torra.

sedan fick jag gå och köpa rena kalsingar till Jörn för det hade vi glömt ta med från HaNoi.

Kvällen avslutades med Hot Wine och god mat på the Legend. Nu hoppas vi få sova i vår sköna säng fast vi i bakgrunden hör en religiös cermoni. Det är för en 46-årig man som fick en hjärtatack och dog i duschen. En av urinnevånarna här.

15/12-18 Viet View Hotel, Vietnam
Sapa , CatCat, Hanoi

Lördag 15 dec SaPa

Andra vandringsdagen började med att jag hämtade ut våra tvättade kläder, 2 par vandringsbyxor, en skjorta, kalsonger och 3 par strumpor. Tillsammans kostade det 32kr!

Jörn stannade på hotellet och njöt av en lång frukost och vårt fina rum. Jag blev hämtad klockan nio av en lokal guide som pratade hyfsad engelska. Det var bara han och jag som gick så jag kunde fråga om allt. Vi gick förbi den tjusiga stationen och han berättade att den och linbanan bara varit klar några år. Linbanan går upp till Fansipan som är Vietnams högsta berg med sina 3 600 m. Där är en fantastisk utsikt när det är klart väder. Ska man åka till SaPa ska man göra det i april, maj eller augusti, september. På vintern är det kallt och ofta dimmigt. I Juni, Juli är vädret hemskt med skyfall. Vägarna blir ibland som floder med 30 cm högt strömmande vatten. Hopplöst att gå eller åka i. Det blir ofta landslides så vägarna blockeras.

Det är gott om dricksvatten i Vietnam och de stora floderna förser landet med elkraft. Barnen har 9årig skolplikt. Guiden beklagade att en del föräldrar lät sina barn sälja prylar till turister i stället för att gå i skolan. Ett annat problem var att man drack för mycket alkohol, kanske framför allt stamfolken.

Efter att ha gått " tusen" branta trappsteg kom vi fram till Hmongbyn CatCat. Längs vägen fanns massor av affärer där man hyrde ut hmongfestkläder. Eftersom det var lördag var där många flickor som hyrde kläder och fotograferade varandra. De blev glada och stolta när jag fotade dem. Festligt att se röran av finklädda flickor, uppklädda Vietnamesiska turister, praktiskt klädda västerlänningar(inte så många) och hmongfolket i sina färgglada dräkter. De odlar hampa ( cannabis) och använder till sitt tyg. Ibland röker de bladen också men mest används hampans fiber. Tyget färgas sedan med växter.

Efter ett tag kom vi fram till en flod med flera fina vattenfall. Där hade de byggt upp ettslags Skansen med mysiga hus och bambuvattenhjul. Där fick jag se Hmongfolkdans och sedan gick vi upp till stora vägen där vi tog taxi tillbaka.

Det första jag såg när vi närmade oss Bamboo hotel var Jörn som var ute och promenerade. Så vi packade ihop vår grejor och tog sedan en promenad tillsammans i SaPa. Staden är större än man kunde tro. Allt ligger på kullar i dimman så det är svårt att få något riktigt grepp om staden men här är massor av stora och små hotell och restauranger, sportbutiker och massageställen.

Så blev vi hämtade och körda till bussen så nu ligger vi här igen för en 5- timmars tur till Hanoi. Det känns som att jag kommer att sova bort en del av bussturen.

◦Det är högertrafik här men på motorvägen kör man konstigt. Visserligen kör man på höger väghalva men där håller alla vänsterfilen och kör om till höger. Nåja det är inte så mycket trafik, det kostar att köra på motorvägen. Den går genom ett vackert landskap med kullar täckta av frodig grönska omväxlande med små byar där man ser vardagslivet. Ibland passerar man fina gula hus. Det lärde jag mig idag att det ä skolor. Alla röda eller gula hus är statliga. De har ju samma färger som flaggan som är röd med en gul stjärna.

Kvällen avslutades i Hanoi. Killen som kom med våra väskor ställde in Tvn så vi kunde se Vietnam vinna Asiatiska cupen.

18/12-18 Ha long bay, Vietnam
16 och 17 december. Halong bay och Hanoi.

Söndag 16 dec Halong beach

Lördagens busstur inleddes med en timmas slummer. Sedan var det mycket att titta på runt bussen. När vi närmade oss Hanoi tittade alla i sina telefoner. Det var final i asiatiska cupen, Vietnam mot Malaysia. Alla på bussen jublade när Vietnam gjorde mål. Sedan var vi framme vid vårt hotel. Där visade oss hisskillen direkt vilken kanal vi kunde se matchen på så det gjorde vi. När matchen slutade hörde vi hur det tutades och sköts fyrverkerier.

På söndagsmorgonen var vi åter tidigt uppe och blev hämtade för färd till Halong bay. Det är roligt att åka buss för man ser så mycket. Landsbygden där folk går och arbetar på fälten, skördar här, planterar där, plöjer med vattenbufflar eller cyklar omkring. I stan är det mest scootrar men på landsbygden mycket cyklar.

Vi passerade några städer med mycket ny bebyggelse, både hus och industrier. De bygger husen så annorlunda här. De har en smal fasad mot gatan 4-5m men är långnga på andra hållet. Gatufasaden är välmålad och vacker med fina balkonger och utsmyckningar. De övriga sidorna är släta i rå betong och fula. Ibland byggs husen intill varandra men i olika höjd så man ser de fula sidorna. Ofta står de helt för sig själv och det ser väldigt fult och konstigt ut.

Vid lunchtid var vi framme i Halong Bay och gick på vårt kryssningsfartyg Glory Legend. Vi fick en fin hytt med toa och allt och bra utsikt. Tyvärr var det lite dimmigt men området är sevärt med sina sockertoppsöar. Tyvärr är det båtar överallt. Lite för turistiskt men maten var jättegod och det var kul att träffa och prata med folk från olika länder. Vi gick i land på någon ö med bad och utsiktspunkt och besökte ett grottsystem som var fint. Allt för att underhålla träningsvärken i benen!

17 dec

Andra dagen hade vi strålande solsken så då satt vi på soldäck och njöt av utsikten.

Efter ännu en busstur kom vi så tillbaks till vårt hotel igen. Det heter Viet view och ligger på Lo Su bara ett litet kvarter från Hoam Kiem sjön så det är ett perfekt läge och bra rum.

På kvällen gick vi ut och åt och promenerade runt sjön. Några studenter kom fram och frågade om vi ville hjälpa dem att träna engelska så det blev en trevlig pratstund.

Sedan gick vi och tittade på ett 50-tal damer som dansade till 60-talsmusik. Så då satt vi där och njöt ett tag. Några småungar komfram och ville prata med oss. Det var också för att träna engelska. De hade formulär med frågor de ställde till oss och sedan skulle de skriva ner svaren. Självklart hjälpte vi dem. När barn tigger om kunskap blir man lycklig över att få hjälpa till. Jag pratade med lärarinnan som var med. Hon sade att barnen fick bättre uttal av europeisk engelska än att bara höra asiatisk engelska. Dessutom tyckte ungarna det var kul.

18/12-18 Hanoi, Vietnam
Strövtåg i Hanoi

Måndag 18 dec Ha Noi

Idag kunde vi följt med på en tur till Halong Bay on och land men kände att vi ville ha en dag för oss själva i Hanoi. Så vi sov länge och åt en lång frukost. Sedan tog vi en cykel ricksha till Hoa Lo Prison eller Hanoi Hilton som de amerikanska flygarna kallade det. Det var ett informativt museum som förutom celler, guiljotin och annat hemskt framför allt gav en inblick i Vietnams frihetskamp. Först var det fransmännen som 1896 byggde fängelset och använde det för att förvara oliktänkande. Det var tuffa förhållanden där då. Efter andra världskriget var det framför allt kommunister som satt där och de utbildade alla som kom dit till till fanatiska kommunister fast det var förbjudet. De flesta av landets kommunistiska ledare satt där någon gång. Under Vietnamkriget satt nerskjutna amerikanska flygare där men de hade det ganska bra.

Ett besök att rekomendera, kostade nästan ingenting.

Därefter gick vi till st Lawrencekatedralen som var stor men stängd. Där skulle hända något senare så den var avspärrad men där var massor av finklädda damor som det var roligt att se på. Vi hittade ett cafe med balkong på andra våningen och satt där i solen och drack cocoskaffe och tittade på folk och trafik -fashinerande. Naturligtvis kollar man i affärer och stånd hela tiden och det är mer utrymmet i väskorna som hindrar inköp. Allt är så billigt här. Slutligen gick vi till vårt hotel och tog en eftermiddagslur innan vi ska ner till sjön ikväll igen.

Som vanligt var det fullt av folk runt sjön. Vi fick åter igen hjälpa studenter träna engelska - mysigt. Satt och tittade på dans en lång stund. Vilken rytm, elegans och glädje damerna har. Det finns nästan inga feta vietnameser och de flesta är mycket välvårdade och snygga. Alla verkar vänliga och hjälpsamma. En man gick t.o.m. en extra rumda över vägen för att lotsa oss över. Han försvann tillbaka innan vi ens hann säga tack, så det var inte för att få pengar. Det är så mysigt här i Gamla Hanoi. Som en småstad i storstan. Vi avslutade dagen med en mugg te på trottoaren. Bredvid oss satt en dam i långklänning, pälsjacka och högklackade skor. Mycket elegant sminkad och mycket smycken. När hon hade fikat klart tog hon på hjälm och munskydd och for iväg på sin scooter. Ja det är så mycket att titta på!

19/12-18 Ha Noi, Vietnam
Hanois sevärdheter

Tisdag 19 dec Rundtur i Hanoi

Idag var det en betald rundtur i Hanoi på programmet. Som vanligt blev vi hämtade när vi skulle av en trevlig guide, Jimmy. Allt är välorganiserat och jag gilla att ibland bli omhändertagen och träffa nya roliga människor men emellanåt klara oss på egen hand.

Turen idag gick först till farbror Ho:s mausoleum. Där gick vi i en lång kö förbi hans balsamerade lik. Var faktiskt inte hemskt utan ganska fint. Alla vi mött talade så fint om denne man. Hur han som fattig pojke beslöt sig för att lära sig förstå fransmännen. Därför jobbade han sig över till Frankrike och försörjde sig med småjobb medan han studerade och fascinerades av kommunismen. Sedan for han till Sovjet och träffade Lenin. Slutligen kom han tillbaks till Vietnam och blev president. Där blev han erbjuden ett palats men föredrog att leva enkelt i ett litet hus i palatsträdgården. Fast han hade tre bilar. Allt detta fick vi veta när vi besökte hans hem.

Vi åkte genom modernare delar av Hanoi med jättehöga skyskrapor (65 våningar) shoppingmall och fina nybyggda bostadskvarter. Ekonomin går framåt här.

Sedan var det dags för en god vietnamesisk lunch. Vi delade bord med ett trevligt par från Kuala Lumpor och fick deras tel nr om vi hann besöka dem när vi kom dit.

Efter lunch var det dags att besöka litteraturens tempel och som alltid imponeras jag av asiaters vördnad för kunskap. De införde doktorsexamen redan på 1000-talet. Byggnaderna var gamla och fina. Det var Hanois äldsta universitet.

Därefter var det meningen att vi skulle till fängelset igen men då bad vi att bli körda till vårt hotel. Skönt komma dit för att duscha och slutpacka innan vi skulle hämtas för tågresan till Hoi An.

20/12-18 Laterna Hotel, Vietnam
20 dec. Tåg och Hoi An

Onsdag 20 december tåg och Hoi An

Vi blev hämtade i god tid som alltid. Skönt att allt varit så välorganiserat. Killen som hämtade oss förklarade mycket ingående hur vi skulle göra för att komma med rätt tåg. Det hade inte behövts för allt var tydligt angivet på stationen.

Vi mutade konduktören så att vi skulle få ha vår kupe själva. Eftersom vi köpt med oss öl och matsäck fick vi en god kvällsmat medan vi for från Hanoi. Sedan somnade vi efter att ha läst en stund och sov ganska hyfsat trots att tåget skramlade fram. På morgonen köpte vi kaffe och bananer på tåget och åt resten av vår matsäck. Tåget körde genom landsbygd omväxlande med tät djungel. Kul att se hur folk jobbade på risfält och andra odlingar. Se deras hus och begravningsplatser. Efter Hue for vi upp i bergen. Här gick tåget på broar och svängde i skarpa kurvor. Då gick det väldigt sakta och knarrade och knakade så vi undrade om det skulle hålla. Samtidigt var utsikten fantastisk då vi körde med kusten långt under oss.

Vid lunchtid var vi framme i DaNang där vi gick av tåget och blev hämtade och körda till Lanterna hotel i Hoi An. Vi fick ett rymligt rum med utsikt mot poolen. Efter dusch och lunch på hotellet gick vi en liten runda längs floden. Sedan bjöd hotellet på gratis fotmassage. Sedan var det skönt att ta en jäger på rummet och sova gott en natt.

21/12-18 Laterna hotel, Vietnam
21 dec Hoi An

Torsdag 21 december Hoi An

Vi hyrde varsin cykel. De var ganska slitna men gick att cykla på så vi följde floden in mot centrum. En bro såg ut som en drake. Runt den var det jättemysigt. Vi cyklade över drakbron och satt på andra sidan och fikade frukt smoothies och njöt av allt vackert runt omkring. Bl.a. Var där massor av brudpar som fotograferades i fina vietkläder. Antagligen för att det var början på fullmånen den kvällen. Sedan cyklade vi förbi japanska bron och vidare ut förbi risfält tills vi kom till An Bang beach där vi tänkte bada.Genast vi kom ner till stranden kom en dam och erbjöd oss hyra solstolar för 200 000 dong =80kr. Vi tackade nej och gick 50 m till. Då fick vi 2 solstolar gratis om vi lunchade på den restaurangen. Det hade vi tänkt göra så det passade oss bra. Stranden är inte så bred men jättelång med härlig lagom grov sand. Vattnet var varmt och skönt men det gick ganska höga vågor. Mer att leka i än att simma i. Vi solade och slappade några timmar och sedan åt vi bläckfiskringarar som var supergoda.

Vi valde att cykla en lite längre väg hem, tyvärr var där mer trafik så den var inte lika bra. Trafiken är intensiv och det kommer scootrar överallt ifrån men på något sätt fungerar det.

Efter en eftermiddagsslummer cyklade vi ner i gamla Hoi An igen. Där var lyktor tända överallt och floden var full av flytande papplyktor med ljus i. Det var ju fullmånefestival. Nästan alla affärer hade satt ut sina buddafigurer och offrat mat och rökelse till dem. Det gav en speciell stämning.

Vi åt en god middag nere vid drakbron och cyklade sedan hem igen för att stupa i säng vid niotiden efter ännu en fin dag.

23/12-18 Lanterna hotel, Vietnam
Fullmåne och vintersolstånd 22 dec

Fredag 22 december.

Ännu en dag med sol och värme. Vi cyklade åter till AnBang beach och badade, solade , läste och njöt. Efter några timmar och ännu en god lunch på stekta nudlar med räkor och grönsaker hade vi fått nog och cyklade hem igen. En god kopp kaffe på rummet och sedan ett dopp i poolen passade bra. Sedan träffade vi på en svensk familj vi träffat i Hanoi. De bodde på samma hotel som vi så det blev en massa prat. Kul.

På kvällen gick vi in till stan och köpte sidenpåslakan samt en lykta. När vi sedan satt och åt kom ett tyskt par vi träffat på Halong bay fram och pratade med oss. Kul att byta erfarenheter mm.

Vi är glada att vi valt att hoppa över en del sevärdheter och i stället koppla av ordentligt dessa dagar. Man upplever ändå nytt hela tiden och vi har sett så mycket innan att vi behöver inte se allt som erbjuds. Det viktigaste är ju att njuta av semestern.

27/12-18 Liberty hotel 4 parkview, Vietnam
Julhelgen 2018

Söndag 23 december.

Idag blev jag sugen på en riktig rengöring så jag tog en timmas bodyscrub med salt blandat med olika mineraler och örter.. Jag blev verkligen ordentligt skrubbad och sedan inpackad i plast för att svettas ut den sista smutsen ur porerna. Min hud blev mjuk som en babys efter det! Verkligen skönt och väl värt de 120kr det kostade.

Sedan gick vi och tittade på Gamla stans sevärdheter. Vi löste ett häfte med fem biljetter för 45 kr. Sedan såg vi ett stort och ett mindre tempel samt ett gammalt hus.Det hade varit bebott av samma familj i 7 generationer och var fint med pärlemo. Inläggningar. Naturligtvis har vi kollat in japanska bron och olika hantverksställen tidigare. Man hittar alltid något nytt när man går omkring i Hoi An. På vägen hem köpte vi frukt och bananpannkaka och fikade på rummet. På alla ställen vi bor finns vattenkokare på rummet och jättegott kaffepulver så det dricker vi alltid upp.

Sedan var det dags för Jörn att få sina fötter fina och tånaglarna klippta. Det kostade20kr .

När vi gick hem efter att ha ätit anka (och tänkt på Bodil och Lea) nere vid floden kom plötsligt 2 tomtar med många paket ut ur ett hus. De hoppade på en motorcykel och vinkade åt oss. Så nu vet vi att tom tomten åker motorcykel i Vietnam.

Måndag 24 december - Julafton

Vi möttes av Merry Christmas från alla när vi gick till frukosten. Ahn som är lite boss på hotellet kommer alltid fram och pratar med oss och hon hjälpte mig ringa och fixa vår utflykt till mekong och Phu Quoc. Hon hade också tipsat oss om vilka ställen vi skulle titta extra på dagen innan. Så var det dags för en utflykt igen. Vi hämtades som vanligt i rätt tid och kördes till My Son som ligger nära den Cambodianska gränsen . My Son var huvudstad och religiöst center för Chamfolket som levde där från 7 till 13 hundra talet. De var starkt påverkade av hinduismen och hade eget språk och skrift. Deras bokstäver liknade faktiskt myalamskriften i Kerala. Man kanske kan säga att det var ett mini Ankor. Wat. Jämfördes även med Borobudur på Java men då tycker jag det senare var häftigare.Det är ett Unesco world heritage och trevligt att se. Intressant att se att USA bombade även detta världsarv. Det var kul att se vardagslivet på landet genom bussfönstret. En trevlig lagom lång utflykt.

Sedan gick vi för att ta ut pengar. Första ATM-en fungerade inte. Tack vare citymapstogo var det lätt att hitta nästa. Den låg i lite nyare del av Hoi An så det var kul att se den delen också.

Så var det dags att klä upp oss ( klänning för mig och skjorta och långbyxor för Jörn) för nu skulle vi fira julafton på en 4 stjärnig resort. För 320kr per person fick vi välkomstdrink stor byffe samt underhållning hela kvällen. Maten var god och Ahn hade fixat så vi fick dela bord med den trevliga svenska familjen ( hon med rötter i Litauen och han från Turkiet och 2 helsvenska döttrar). Så det blev en trevlig kväll trots att ljudnivån var högre än bra. Det var dans och sång omväxlande med lekar och lottdragning på inträdesbiljetten. Jag och Jörn vann en menymiddag för två. Så vi hann inte sakna svensk jul så mycket även om vi tänkte på alla kära och nära!

Tisdag 25 december juldagen

Efter frukost bad vi Ahn hjälpa oss att fixa så att vår middag kunde bli en lunch och det gjorde hon. Så vi checkade ut och blev körda till resorten igen där vi fick en god lunch typisk för Hoi An i den eleganta restaurangen. När vi blev körda dit nu på dagen såg vi att den låg bara någon km från vårt hotel så vi promenerade tillbaka. Sedan gav jag Ahn några pennor och ballonger till hennes son som tack för all hjälp. Hon blev jätteglad. Så kom en transfer och hämtade oss och körde oss till Da Nangs flygplats. Den var ny och fin och all flöt enkelt på. Tyvärr ar flyget lite fösenat men sedan gick flygturen bra. Men när vi hade landat fick vi vänta mer än 30 min på att lämna flygplanet. Hela tiden spelade de We whish you a merry Christmas ding dong. Vi höll på att bli knäppa. När vi väl kom av flyget fick vi snabbt våra väskor och hittade vår transfer som körde oss genom trafikkaoset i Saigon till Liberty Hotel Saigon Parkwiew. Det var skönt att komma in i ett lugnt och fräscht rum och få en god natts sömn.

Jag skrev tidigare att det var rent i Vietnam och det är inte helt sant. På offentliga platser som stationer och hotel är det verkligen jätterent men på gatorna är det verkligen varierande. Man samlar ofta avfall men hämtar det inte tillräckligt ofta. Längs vägarna p landsbygden ligger massor av plast. Man vill säkert hålla ren men har ingen bra avfallshantering. Däremot har man tillräckligt med vatten för att kunna städa ordentligt och alla ser ut att ha rentvättade kläder. Inte konstig då det kostar c:a 12kr per kg att få kläder tvättade och strukna.

27/12-18 Liberty parkview hotel, Vietnam
Ho Chi Minh City mm

Onsdag 26 december.

Efter att ha sovit jättegott vaknade vi vid 6-tiden och var färdiga för avhämtning vid 7.30 för dagens utflykt. För första gången var de inte punktliga utan vi fick vänta till k8.30 innan vi kom iväg. Sedan var det tre timmars busstur innan vi kom till Cao Dai templet i Tay Ninh. Det är huvudtemplet för Cao Daisekten. En sekt som är en hybrid av alla andra religioner som hinduism, Buddism, Kristendom, konfusianism mm. Det var en man som i en dröm fick veta att alla dessas gudar är en och samma gud. Mannen såg bara ögat på den " huvudguden" så därför fanns symboler av alla gudarna samlade runt den gudens öga. All musik som framfördes vid gudstjänsterna hade mannen hört i sin dröm. Templet var 100 m långt och byggt enbart av sand, cement och bambu. Det var färgrikt utsmyckat och väldigt välvårdat. När vi skulle fota fick vi inte gå framför templet för där hade en massa andar dansat precis innan vi kom enligt prästerna. En intressant sekt och vackert tempel men kanske inte värt 3 timmars busstur.

Efter templet fick vi en jättegod lunch med typisk vietnamesisk mat. Vi delade bord med 2 från Taiwan 1indones från Yogijakarta ( där vi varit) och en kille från Boston. Kul!

Sedan var det 2 timmars busstur till Cu Chi tunnlarna där vi fick en mycket bra genomgång av hur de använts och tillverkats. 25 mil tunnlar i tre nivåer som både använts som skyddsrum, skolor, sjukhus, vapentillverkning mm. De var sinnrikt konstruerade, ändå dog 75 % av de som bodde där efter att Sydvietnamesiska armen kommit på att spruta in gas i tunnlarna. Vi såg också fällor och fick förklarat hur vietcong lurade sydvietnamesiska armen ( och USA) . Bl.a. Tillverkade de sandaler av gamla bildäck som såg ut som om man gick år andra hållet.

Vår guide var nog ingen anhängare av kommunismen. Han poängterade att det var inget krig mellan USA och vietkong utan ett inbördeskrig mellan syd och Nordvietnam.

Han menade att de hade det bättre i Sydvietnam fortfarande för de var fortfarande mer västvänliga än Nordvietnam. I norr var korruptionen mycket större och folk hade det sämre. Verkar stämma av det man ser när man reser från norr till syd. Intressant besök och ett måste när man besöker Ho Chi Minh City.

Sedan var det ytterligare 2 timmars resa innan vi kom fram och kunde hoppa av bussen. Trafiken var helt galen och vi var glada när vi kom upp till vårt tysta, lugna rum igen.

Torsdag 27 december. Ho Chi Minh City på egen hand

Efter ännu en god natt gav vi oss ut på gatorna. Lyckligtvis bor vi vid en park så starten blev lugn. Vi strosade genom parken, tittade på Tai Chigymnaster och folk som tränade på ett utegym. Sedan var det dags att korsa några gator innan nästa park och det känns alltid som att utmana ödet. Så när vi överlevt in i nästa park pausade vi på ett cafe. Tyvärr serverade de bara iskaffe så Jörn blev besviken.

Vi träffade på ett par som fotade oss och när filmade fler som gjorde Thai Chi pratade några män med mig. Alla är verkligen vänliga. Ibland när vi ska korsa en gata och ser rädda ut tar de oss i handen och lotsar oss över med ett leende. Vi hittade i alla fall fram till Reunifikation palace. Där gick vi först in i en mindre byggnad som hade en bra utställning om platsen och om tiden från när det var ett franskt guvenörspalats och Diems presidentpalats tills det bombades, byggdes upp i " modern" stil och blev dagens kommunistpalats. En mycket intressant och informativ utställning. Sedan tittade vi på själva palatset och det tyckte vi inte gav så mycket.

Efter det gick vi till War remenants museum och det var verkligen fint gjort. Visserligen visade det kriget utifrån vad otäckt Sydvietnamesiska armen och USA gjort för otäckt och inget dumt kommunisterna gjort men det gav en otäck bild av vad krig är.

Man fick se tigerburar och tortyrinstrument som använts i Sydvietnamesiska fängelser under Diem och hans kompisar USA - otäckt. Sedan fanns det fotoutställningar med de berömda fotona från Son My massakern men också bilder på hur amerikanska soldater hjälpte sina sårade kamrater. Den värsta delen var där de visade hur växtgiftet som USA spred ut för att avlöva skogen påverkade skog och framför allt människor. Skogarna blev helt förstörda och alla har inte hämtat sig än. Men värst var hur människor fick fruktansvärda skador och hur det föddes missbildade barn. Även de amerikanska soldater som spred giftet fick missbildade barn. Detta var effekterna av operation orange. Krig är hemskt och kemisk krigsföring är nog det som drabbar oskyldiga värst.

Efter detta museum, som verkligen är värt ett besök, blev vi tvungna att samla oss över en kopp latte!

Sedan kastade vi ut oss i trafiken igen och tog oss till Notre Damkyrkan, som var stängd, och sedan till gamla posthuset. En jättetjusig byggnad från slutet av 1800- talet. Vi gick vidare och hamnade i Stadens fina kvarter med varuhus med. Dior, Gucci, Versace och HM! Jättefina varuhus samt hotel och restauranger hela vägen fram till Operan.

Sedan var vi jättehungriga och sökte oss tillbaka till vår gata. Där hittade vi en liten gatuservering som såg bra och välbesökt ut. Bredvid oss satt en kille med vietnamesiskt utseende. Gissa om vi blev förvånade när han tilltalade oss på norska. Han hade bott i Norge i 50 år ( adopterad) och såg nu ut att inte vara mycket äldre. Han och vi satt och pratade i närmre en timma.

Sedan hem och packa inför morgondagens tur.

29/12-18 Mekongdeltat, Vietnam
Mekongdeltat

Fredagen den 28 decmber

När vi checkade ut från hotellet var första delen av resan över. Vi skulle egentligen åkt hem nu men tänker ju stanna ett bra tag till. Så nu var det dags för utfärd till Mekongdeltat. Vi blev hämtade en halvtimma för sent av mr Sang. En kille på 24 år som var ovanligt överviktig för att vara vietnames. Så hade han också studerat några månader i England och lärt sig älska fish and chips. Han pratade väldigt bra engelska och var jättetrevlig. Vi blev hämtade i en fin Toyota och hade även egen chaufför som inte kunde tala engelska men körde lugnt och säkert.

Som vanligt tog det ett bra tag att ta sig bort från trafikkaoset i Saigon men efter 3 h var vi framme vid vårt första stopp i Ben Tre. Där gick vi ombord på en egen motorbåt och åkte och besökte några olika öar. Där besökte vi en bifarm, kokosnötgodistillverkning, och en fruktodling. Det sista var intressantast. Många frukter jag aldrig sett förut. Då är det bra med egen guide så man kan få svar på alla frågor. Vi bjöds på olika frukter och såg på ett sång och dansuppträde. Vi fick även åka häst och vagn.

Sedan fick vi gå ombord på en mindre båt och roddes på en smal kanal fram till vår motorbåt och tillbaka till hamnen.

Tyvärr var det väldigt mycket turister på de flesta ställena och det förtog charmen en hel del.

Tillbaka i hamnen fick vi en god lunch med en härlig elefantfisk och mycket annat.och sedan fick vi springa till bilen för det började regna. Sedan öste det ner och åskade under den tre timmar långa bilfärden. Vattnet stod mer än decimeterdjupt på sina ställen så det var skönt att chauffören körde så säkert.

När vi till slut var framme i Can Tho fick vi gå ett par hundra meter i ösregn till vårt homestay. Sedan fick vi ett rum med dusch i ett bambuhus som stod på pålar över vattnet. Inte precis önskestället när det ösregnar. Jag gick in i köket och fick fixat kokande vatten så vi kunde få en kopp kaffe. Vi hade köpt lite jordnötskaka och frukt under dagen så vi blev ganska mätta på det. Sang hade sagt att vi inte skulle få någon middag så vi var glade att vi ätit mycket på dagen. Sedan fanns det inte så mycket att göra så vi tände våra medhavda läslampor och läste tills vi somnade. Jag vaknade efter någon timma av att de spelade i närheten. Dessutom hördes en massa ljud runt huset, fåglar som sjöng eller tutade, plaskande i vattnet under oss, prasslande i lövtaket och runt väggarna. Spännande och jag låg och fantiserade om hur det var att leva vardagsliv i ett sådant hus. När jag sedan gick på vår toa och tände där kom en fladdermus nerflygande och satte sig på golvet innan han flög sin väg. Härligt att inte alla djur utrotades av växtgifter under kriget. Sedan sov jag gott tills tupparna började gala vid halvsextiden. Då var även Vietnameserna uppe och lagade mat.

Tips: åk inte turen med besök på bifarm mm. Det känns mer som en turistfälla, prata med arrangörerna om att komma till en mindre turistigt del av Mekongdeltat. Hade vi åkt i större grupp hade det varit olidligt. Så här efteråt är jag glad över att ha bott i bambuhuset men hade behövt vara mer förberedd på vad som väntade oss. Det sämsta där var att ingen kunde engelska och Sang bodde på annat ställe.

Lördagen 29 december

Efter frukost hämtade Sang oss och nu var det fint väder igen. Vi åkte till den flytande marknaden i Cai Rang. Vi blev lite besvikna även där, har sett mycket roligare flytande marknader både i Indonesien, Thailand och på Sri Lanka.

Sedan såg vi hur de tillverkade rispapper och risnudlar på gammalt sätt och Sang tog oss till ännu en fruktträdgård då vi gillade det. I kanten av trädgårdarna har de sina gravar. Alla vill bli begravda nära sina hem så att de kommer att återfödas inom sin familj.

Efter ännu en fantastiskt god lunch körde vi vidare mot Rach Gia. Eftersom vi framfört önskemål att se mer av landsbygden stannade vi till då och då och gick ut på fälten och tittade. Under bilfärden kunde vi ställa alla frågor vi hade till Sang. Han berättade om korruptionen och hur polis och militär hade olika syn på hur landet skulle skötas. Han var besviken på politikerna och tyckte att de bara var ute efter att sko sig själva. Han hade en förlegad kvinnosyn och tyckte att all kvinnor som inte var gifta vid 25 var värdelösa.

Vi stannade till och fikade på ett litet cafe längs vägen där kaffet nästan inte kostade någonting. Där fanns en stridstupp inburad. Den bilfärden var väldigt givande.

Framme i Rach Gia fick vi ett fantastiskt fint rum med fin utsikt. Härligt efter hyddan.

Efter att ha duschat lääänge gick vi ut för att hitta något att äta. Vi passerade en jättefin park och fina hus längs gatorna. Senare fick vi veta att denna stadsdelen var uppbygd på havsbotten som man fyllt upp. Därför var alla hus nya. Det såg ut som en fin engelsk badort fast stranden var dålig och full av skräp.

Jörn var sugen på pizza som omväxling men ingen förstod vad det var. De flesta restauranger var folktomma men till slut hittade vi ett ställe att äta på. Ingen kunde engelska och alla menyer var på vietnamesiska så det var en chansning när vi beställde men det blev bra och billigt.

2/1-19 Nesta och Sweet Home Resort, Vietnam
Phu Quoc

Phu Quoc - Long beach

Söndagen 30 december

Sang kom och hämtade oss 6.40 och körde oss till expressbåten för överfart till Phu Quoc. De kollade våra pass när vi gick ombord ocheftersom tulltjänstemannen satt båda mina stämplar på visumet fick jag visa det också.

Det var nästan bara vietnameser på båten. Turen tog ca 3 h. En del vietnameser blev sjösjuka men vi tyckte det inte alls var någon sjögång.

Väl framme hade vi beställt transfer men ingen kom och hämtade oss. Då tänkte jag Fornanders som upplevde det samma när de kom till Phu Quoc. Nå vi gjorde som de, bad en man ringa till hotellet. Vi hade bokat rätt datum så de bad om ursäkt och sade till oss att ta en taxi som de betalade. Så det gjorde vi.

Så kom vi fram till Nesta Phu Quoc. Ett mycket rent hotel med en bra pool och beläget nästan ända nere vid Long Beach. Vi fick ett rum med delvis havsutsikt för de höll på att bygga ett nytt högt hotel precis framför Nesta. Otur för de som äger Nesta. Runt hotellet finns massor av restauranger och småaffärer.

Vi gick ner till stranden. Även där fick man låna strandstol bara man beställde in något.

Det är sandstrand och fin botten ut i vattnet och inga vågor. Vattnet var varmt, säkert över 30 grader och lagom salt.

Efter badet gick vi in mot centrum och hamnade på Orange resorts beachrestaurang. Där åt vi en god middag och beundrade den berömda solnedgången. Det var verkligen stämningsfullt. Dessutom var maten jättegod-en restaurang att rekommendera.

Måndag 31 december

Årets sista dag solade och badade vi nere på Long beach och i hotelpoolen. Det var soligt och fint väder. Efter lunch sov vi middag så vi skulle orka med kvällen. Eftersom att vi såg att det hela tiden kom motorcyklar och gående ner mot vår strand gjorde vi så också. Baren närmast Nesta, sunsetbeach spelade hemsk musik så vi gick bort mot Tropikanas restaurang. Vi kom dit vid 22-tiden. Då hade folk ätit upp det mesta från den buffe som de betalt dyrt för men det var fortfarande uppträden. Vi såg ett bord som såg tomt ut och satte oss där och kollade på uppträdet rädda att vi skulle bli bortkörda eftersom det egentligen var en sluten fest. Men när en kypare kom fram och frågade om vi ville ha något att dricka beställde vi varsin Ginotonoc. När han kom med den fick han 100 000 dong ( 40kr) och blev jätteglad. Sedan kom han med kakor till oss och bjöd på ännu en drink. När klockan slog tolv kom han med champagne till oss och skålade med oss och önskade Gott Nytt År. Det var jättemysigt. Det blev inget fyrverkeri, istället tände de eld på brasor längs stranden och alla fick tomtebloss att vifta med. Det var faktiskt jättefint.

Vi satt nära ett Österrikiskt ungt par och skålade in 2019 även med dem. De frågade hur länge vi varit ihop och när vi sade att vi hållit ihop sedan 1966 var de mycket imponerade. Hur har ni gjort för att fortfarande vara så förälskade undrade de.

På vägen hem önskade all varandra gott nytt år och en ung kille gav mig en tomtemössa och en kram. Det var så enkelt och naturligt firande så vi var mycket nöjda när vi kröp ner i vår jättestora hotelsäng. Vi hade verklgen hittat den perfekta delen av Long Beach att fira nyår på.

Tisdag 1 januari 2019

Vi inledde det nya året med att Jörn fick en timmas helkroppsmassage och jag 30 minuter manikyr nere vid stranden. Tillsammans kostade det 300 000 dong (120kr).

På eftermiddagen promenerade vi in till staden, Duong Dong. Kul att gå och titta på alla stånd med mat, frukt och allt annat. Inne i staden såg vi bl.a. ett ställe där man sålde all sorts fisk och skaldjur som hölls levande i akvarier. I liknande burar såg vi även feta grodor och ormar som man kunde köpa till middag. Vi blev inte sugna. Istället tog vi en taxi tillbaka till vårt hotel och gick in på en mysig restaurang som låg p en sidogata och fick en god middag där. Efter en stund vid poolen gick vi sedan upp för att läsa och koppla av.

Onsdag 2 januari

Efter en god natts sömn packade vi och checkade ut från Nesta Phu Quoc. Det var ett mycket rent och fräscht hotell med sköna sängar. Vi var missnöjda med att det inte fanns någon stol i rummet utan bara ett "hyllbord" längs väggen så man kunde bara sitta på sängen. Dessutom störde bygget framför både utsikten och ljudnivån.

Vi tog en taxi till nästa boende på ön. Vi ville nämligen även bo vid Ong long beach. Det är alltid spännande att komma till ett nytt ställe. När vi svängde in på vägen till hotellet såg det väldigt lantligt ut. Det visade sig att Sweet home resort var det bästa hotellet hittills. Väldigt nytt och fräscht med en jättefin pool och en härlig trädgård. Vi fick ett rum med stor balkong på andra våningen med utsikt mot poolen. Rummet är stort med två stora sängar. Personalen är trevlig och här finns både restaurang och en mysig bar.

Det är lite längre till stranden, tar en kvart att gå dit, men där är mindre med folk och klarare vatten. Det finns många restauranger och småaffärer häromkring också. Vi stortrivs. De skulle bara haft cyklar till uthyrning för det vore skönt med en cykeltur. Fast det är skönt att bara koppla av några dagar och smälta allt vi varit med om innan vi far vidare till Cambodja.

4/1-19 Sweet home ong long beach, Vietnam
Lugna dagar på Sweet Home resort

3 och 4 januari

två lugna dagar då vi promenerat, badat occh läst och laddat batterierna inför Cambodja. Vädret har varit blandat, en tropisk storm har passerat ön och all båttrafik lär vara inställd och flyget försenat. Vi har mest märkt det på att det varit mulet emellanåt och lite mer vind Och just nu regnar det omväxlande med solglimtar. Det är nog tur att vi bor på västra sidan för vinden kommer österifrån och där lär gå höga vågor. Här är havet underbart stilla. ovädret lär ha närmat sig Thailand nu så vi hoppas på lugnt väder när vi ska flyga i morgon.

9/1-19 Kafu resort o Spa, Kambodja
Kambodja

Cambodja, Phnom Penh och Siem Reap.

Lördag 5 januari

Vi fick gratis transfer till Phu Quocs flygplats efter frukost. Sweet Homme kan verkligen rekommenderas för några dagars avkoppling. Bra rum, bra pool, trevlig personal och god frukost samt ganska nära till stranden. Området var emellertid lite för lugnt för att vi skull vela bo där en längre tid. Tur att vi firade nyår på Long Beach!

Flyget fungerade bra och visumformaliteterna gick lätt när vi kom till Cambodja. Det gällde bara att ha foton och 30 dollar per person klara.

Väl inne på flygplatsen ville vi vä ta ut khmrtial på Atm. De flesta gav bara dollar men vi lyckades få ut 100 000 rial. Det visade sig vara helt onödigt för alla ville ändå ha betalt i dollar.

Så tog vi taxi till Okay Boutique hotel. När vi kom fram var det som att stiga in i ett tempel med en jättestor Garuda omgiven av lotusblommor. Vårt rum låg på 11te våningen, var stort med sittgrupp och balkong med utsikt över hela staden. Restaurangen låg på 14 våningen med utsikt ner på kungliga palatset och silverpagoden så läget kunde inte varit bättre. På 14 våningen låg även en stor härlig pool. Vi tog varsin smoothie och njöt av utsikten och att bada i den härliga swimmingpoolen. Resans mest spektakulära och bästa hotel. Så kostade det också 450kr per natt!

När vi öppnade våra resväskor visade det sig att den stängda påsen med Nescafé hade " exploderat" under flygturen, dessutom hade det varit fuktigt så en del kläder och grejor var prickiga och väskan full av kaffe. Vi lämnade reskläderna till tvätt och delade upp resten i smutstvätt och lite som kan användas de sista dagarna. Vi försökte tömma väskan i badkaret men avrinningen var dålig. Så när Jörn skulle duscha stod han med kaffe högt över fötterna. Väskan gick inte att få ren men den hade ändå börjat gå sönder så vi gav oss ut och köpte en ny resväska.

Söndag 6 januari

Kvällen innan hade vi bokat en taxichaufför som skulle ta oss till Dödens fält och S21 fängelset. Dessutom skulle han köra oss till palatset som avslutning.

När vi kom ner till receptionen kom en man fram och frågade om jag var Ingrid och om vi hade bokat en tur. Jag svarade ja och sade att vi skulle till dödens fält osv. Han envisades med att vi skulle se palatset först för det var svalast då. Vi gick med på det och fick en mycket bra guidning på palatsområdet. När vi kom till silverpagoden ringde guidens telefon. Han hade raggat upp fel gäster. Så han lämnade oss och gick för att säga till vår förare att hämta upp oss medan han tog hand om sina gäster. Vi fick vänta ett bra tag och ringa upp hotellet innan vi hittade föraren men sedan for vi till dödens fält. Där hade de jättebra audioguider på svenska. Det var bättre än med n levande guide. När berättelserna blev för hemska kunde man spola fram och när något var extra intressant kunde man få extra info. Usch vad mycket vi fick veta om Pol Pots grymheter. Han mördade ju nästan en tredjedel av landets befolkning på grymmast möjliga sätt.

Sedan for vi till S21. Det var en skola som Pol Pot gjorde om till fängelse och tortyrcentral. Även här fans audioguider. Det var otäckt att se men det är viktigt att komma ihåg hur lätt en grym regim kan ta över ett land.

Efter dessa besök var det skönt att simma av oss i hotelpoolen. På kvällen gick vi ner till Mekongfloden och tog varsin pizza och tittade på folklivet.

Måndag 7 januari

Vi blev hämtade av en minivan på morgonen. Det var roligt att köra genom landsbygden och se livet där. Rent allmänt tycker vi att det är lite mer ordning och mindre skräphär. Fler bilar och färre motorcyklar och allmänt lugnare trafik.vi pausade halvvägs. Då han vi " prata" med våra medresenärer mormor, mamma och en liten flicka på 4 månader. Resan tog 5 timmar och vi hörde inte flickan gnälla på hela tiden,

Framme i Siem Reap tog vi tuc-tuc till hotellet. Kafu hotel and resort. Det ligger jättebra vid floden som rinner genom Siem Reap. Vårt rum har en veranda inbäddad i palmer och blommor precis intill poolen. Det känns som om vi bor i djungeln och ändå når vi centrum på en kvart. Enda minuset är att frukosten är tradig.

På kvällen promenerade vi ner mot centrum längs floden. Där är så vackert belyst och lugnt och skönt att gå.

Tisdag 8 januari

Efter frukost( och morgondopp) hämtades vi av en tuc-tuk och mr Set.Han pratade ganska bra engelska. Han körde oss till Angkor. Först såg vi angkor wat. Han förklarade hur vi skulle gå och vad vi skulle titta efter. Sedan fick vi gå runt själv.. Visst blev vi imponerade och kände historiens vingslag men det fanns lite för många turister. Så Set föreslog att vi skulle göra den lilla endagsturen baklänges. Det gjorde att det var mycket färre vid nästa stopp och då blev upplevelsen ännu starkare, nästa del var Tha Prom där de spelat in " Tomb raider"". Där var många trädd som växt samman med templet och det var verkligen häftigt. Sista delen vi besökte var Bayon(?). Då hade vi gått 9 km i 33 graders värme så då var vi ganska möra trots att vi haft en lunchpaus halvvägs. Så efter 7 timmar ibland fantastiska ruiner ville vi gärna återvända till vår sköna pool.

Efter dopp och bokläsande gav vi oss ut på ATM jakt. Vi hittade en riktigt bra och tog ut 200 dollar. Man får betala 5 dollar i uttagsavgift oavsett hur mycket man tar ut, sedan hittade vi restaurangen 2 dragons som sköttes av en engelskman. Där åt vi en lätt kvällsmat och sedan avslutade vi kvällen på en australiensisk pub intill vårt hotel. Där fick Jörn en jäger och jag en pastiss. Sedan sov vi gott.

Onsdag 9 januari

Mr Set hade erbjudit oss en tur ut på landsbygden i hans bil. Vi fattade inte riktigt vad vi skulle se men antog erbjudandet. Vi körde en bra bit från staden och ut på mindre grusväg med hus på höga pelare runtom. Ju större hus och högre pelare desto rikare familj. Höjden kunde variera från 1 m till 6-8 m. Anledningen till pelarna var att ibland blev det översvämningar även här på högre höjd.

Vi stannade till på en lokal marknad där de sålde allt, från rördelar till guldsmycken. Fisk som de satt och rensade eller levande, kött frukt, begagnade skur tjusiga sidentyger, andrahands jeans. Ja allt. Jag köpte ett hårspänne för 2kr.

Sedan åkte vi ut mot sjön som ligger mellan Phnom Penh och Siem Reap. Vi hoppade på en båt som tog oss längs en flodarm till Stillting village Kompong Phuec(?).

Där var alla hus byggda på jättehöga pålar säkert 10 m. De levde på fiske och det var jätteintressant att se. Vi var uppe och gick i någon by när skolan slutade. Då donerade vi 1 dollar till pennor till några barn. Sedan åkte vi ut till själva sjön, när den är som störst under våtsäsongen är den 1500 km lång!!!! Mellan fiskebyn och sjön var det ett mangroveträsk. En jättehärlig utflykt som vi var glade att vi gjorde!

Hemma igen så kollade vi morgondagens flyg och bokade transfer och nu ligger vi vid poolen. Man kan ha det sämre, men knappast bättre!