Logga in:
Visumtur till Seoul
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e juli 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Seoul, vad kan man förvänta sig.

Efter en 5 timmar lång flygresa från Bangkok, så var vi i Seoul. Samma väder som hemma i Norrtäljetrakten mötte oss. 1 timme in till stan från flygplatsen, så var vi i Itaewon. Känns som ett västerländskt område. Kom ju mot kvällningen, så det var mest att lokalisera omgivningarna runt hotellet. Ett mycket trevligt hotell. Modernt, med självspolande toalett, och uppvärmd sits. Man kunde även få spolning och torkning av rumpan om man ville. Utbudet av restauranger var stort i vårat område. Så att hitta matställe var inget problem. Dagen efter lyckades vi hitta en turistinformation, som gav oss värdefull upplysning om stadens sevärdheter. Solen sken och 3-4 grader varmt. Vi tog tunnelbanan. 20 linjer och väldigt välorganiserat, bra info vid alla stationer. Vårat första mål blev Buchonområdet som är en del av det gamla Seoul som finns kvar. Mycket är ju rustat, men en fingervisning om hur det sett ut. Smala gränder och lite speciella hus. Fördelen med att åka så här årsär ju att det inte är så många turister. Vi fortsatte till nästa mål. Changdeukgung palace, ett världsnaturarv ,med dom äldsta husen från 1400 talet. Ett imponerande stort område. Kvällen avslutades sen på något som liknade en nattklubb. Det är väldigt dyrt i Seoul, vi trodde det skullevara billigare. Nästa dag begav vi oss till Korea war museum. Ytterligare ett stort ställe, med en hel del Koreahistoria som avslutades med bilder och filmer från Koreakriget 1950-53. En häftig samling av krigssaker utanför. Det gick några timmar därinne. Väldigt intressant. Strosade sen runt på smågatorna i Itaewon och provade Koreanskt mat, som inte var i mitt tycke. Nästa dag gick färden upp till DMZ, den fredade zonen 2 km, på var sida om gränsen. Besökte bl,a, bron där utväxlingen av fångar skedde och det var väl tänkt att järnvägen skulle gått fram där. Sen fortsatte vi till en utsiktsplats, där vi kunde kolla in gränsövergången och få titta in i Nordkorea. En by dom byggt upp för att visa upp sitt land, men där bodde aldrig något folk. En industriby som var nerlagd, där även Sydkoreaner jobbade. Nästa stopp blev ett ställe där Nordkoreaner byggt 4 tunnlar under gränsen. Skulle väl användas viden invasion om det blev krig kanske. Sydkoreanerna upptäckte dom 1974-75 . 350 meter ner med 73 meters höjdskillnad gjorde att det var slitigt att gå upp sen. Vi knallade 250 meter enkel väg o tillbaks i dom 2gånger 2 meters tunnlarna. Tyvärr inga foton därnere. Sen avslutade vi vid den riktiga tågstationen, där det är förberett att kunna åka vidare genom Nordkorea i framtiden förhoppningsvis. Dryga timmen till baka till Seoul och besök i en Ginseng fabrik. Inte mycket att säga om den. Avslutande lunch på ett mysigt ställe som serverade Koreansk mat. Ok, men inte mer. Tog sen t-banan till Changmuro och ytterligare ett besök i ett typiskt Koreanskt område. Det här var väl mer uppbyggt på senare tid. Kvällarna tillbringade vi och våra 2 andra vänner som var med i Itaewon. Nästa dag knallade Carin och jag ut på en långpromenad längs floden. En del aktiviteter bland dom lokala. En del ute gym att träna i. Det som slår en är att det är väldigt rent och städat på gatorna. Inga tiggare, 5 hundar i koppel var det enda vi såg. Vi fortsatte med tunnelbanan till gamla olympiaparken, som såg lite sliten ut efter 30 år. Knallade runt där en sväng. Passerade även världens sjätte högsta byggnad. Lotte world tower 555 meter. Blev lite pubbesök på kvällen och västerländsk mat. Sen var det bara att packa ihop morgonen efter och påbörja hemresan. 1timme taxi, 6 tim flyg, 3 tim, taxi så var vi till baka i Laem mae phim. Kanske man skall åka en annan årstid. Intressant att se och det finns nog mycket att utforska utanför Seoul.

Skriv en kommentar till texten här!