Logga in:

Hue
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Resa till Halong Bay

Halong Bay 10-11/2

Resan började med en fyratimmars åktur med buss från Hanoi. Vi var absolut inte klädda för en temperatur på tolv grader, så vi blev bra kalla när vi stod och väntade på landstigningsbåten, som tog oss ut till fartyget. Jag blev vit och lila om händerna. Tack vare Anna-Gretas ullsockor, som jag stoppade ner händerna i, kunde jag tina upp.

Kryssningsfartyget var i ett ganska undermåligt skick. Man kunde inte stänga dörrar eller fönster på matsalsdäck, så det drog förfärligt. Soliga och varma dagar är det säkert jätteskönt och soldäck högst upp nog underbart att sitta på. Vi fick en väldigt fin hytt med gott om plats och sköna sängar.

Vi har hört talas om klädkoder på kryssningsfartyg. För min del var det sandaler, yllesockor, leggings, nya haremsbyxor, linne, långärmströja, fleece, anorak, regnjacka och sjal. Jag frös så jag hoppade i alla fall. JO var inte varmare med sina shorts och sandaler!

Nog med gnäll! Seven hette vår lilla guide. Eller hon kallade sig det. Alla guider tar sig ett västklingande, kort namn. Deras egna namn är väldigt långa där varje namn har en innebörd. Hon kallade sig alltså Seven. Hon var väldigt duktig och förutom att berätta om det vi såg kunde hon svara på saker alla saker som vi funderade på. Väldigt bra! Vi var en brokig samling på 20 personer från sju olika länder?

Första dagen var vi i en kalkstensgrotta, som heter Hang Sung Sot. Den hade flera stora grottor och fina formationer. Halong Bay har mer än 2000 kalkstensöar varav många är otroligt höga och smala. Båten gick sakta mellan dessa öar. När vi kommit till natthamnen fick de som ville paddla kajak. Vi stod över efter förra årets misslyckade försök med kajak. Det fanns också en badstrand där, men ingen badade. Fast dom som paddlade sa att det var betydligt varmare i vattnet än i luften.

Maten ombord var god och vi fick mycket seafood. Jag har lite krasslig mage, så jag åt mest ris och grönsaker. Vi gick till sängs direkt efter maten medan ungdomarna hade karaoke och dansade. I regel är vi 10-20 år äldre än andra gäster. Fast vi somnade, så jag vet inte hur länge de höll på. AC: n hade vi satt på 29 grader, så vi blev snart varma. Du milde så skönt det var att tina upp!

Ny morgon och vi åkte med lilla landstigningsbåten till en pärlfarm. Här odlade man saltvattenpårlor, som kunde få fyra olika färger. Fantastiskt vackra och intressant att se hur man lade in en liten "tissue" som skulle bli en pärla. Saltvattensostron kan bara få en pärla medan sötvattenmusslor kan få en hel rad.

Tillbaka på båten hade Seven cookingclass med oss och äntligen fick jag ett recept på springrools och hur man blandar för att få så himla god fisksås. Man använder både socker, citron, chili, vitlök och fisksås. Jättegott att doppa springrools i. Fisksås lär vara nyttigt också. Enligt Seven är det tack vara fisksåsen som ytterst få vietnameser har övervikt. Kanske något man ska ta fasta på?

Efter lunch lämnade vi fartyget och satte oss åter på bussen. Vi kom tillbaka till Hanoi ganska sent och checkade in på samma hotell en gång till. Sedan duschade vi varmt och gick ut och åt god Hanoi-anka med apelsinsås och sov sedan tidigt.

Nu sitter vi på ett tåg på väg till den gamla kejsarstaden Hue'. Här ska vi sitta till sena kvällen. Nu ska jag njuta av att sitta inne, medan det ösregnar utanför. Tittar man ut ser vi städer, vägar, risfält, berg och skogar. Vi hoppas på bättre väder när vi nu åker söderut i landet. Tåget är smockfullt med folk, bagage, knyten och lådor. Vi är glada att vi har fått så bra platser. Alla små barn åker gratis och bredvid oss sitter fyra vuxna och tre barn. De ska åka ända till Saigon. En resa på 36 timmar! Barnen är ett under av tålamod. Alla runt omkring vill bjuda oss på kakor, godis, kex och annat hela tiden. Jag pekar på magen och skakar på huvudet. Alla fattar.

JO hälsar att Halong Bay kanske var lite överreklamerat?

Kram GoJO

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

GoJO
GoJO 15/2-14

Tack, vi klarar oss bra, nu när vi lärt oss att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Dessvärre är de bästa hemma, kram

Bengt Selmén 14/2-14

Va mysigt ni har på er kläd/snobb tripp! Ha det gott från ett varmt och soligt Ramlösa men med ullsockor på fötterna! Ni e ju på andra sidan jordklotet?!, så man fattat att ni gör tvärt om!!!! kram B S

Solgärd och Rune 13/2-14

Vi får fortfarande ingen resedagbok via Email. Eivor skickar resedagboken vidare till oss, vi går dessutom ut på Webben. Det var ju tråkigt att ni skulle frysa så men man blir alltid en upplevelse rikare. Vi följer på kartan och hoppas att värmen kommer när ni åker söderut! Hoppas att magen lugnar ner sig, apelsinanka var nog gott, det har vi hört talas om! Vi har ganska många vårblommor iträddgården, ett parplusgrader men dåligt med sol, bara några bleka strålar hittar fram bland molnen. En regnskur kommer över oss då och då. Tommy ringde och berättade att de hade ½m snö i Charlotte och kallt med ett par minusgrader.Han kom från Chicago där det verkligen var kall! Ha en fortsatt trevlig resa - kram från Solgärd och Rune

Maggan och Olle 13/2-14

Igår när jag var ute och red så började det småregna, men efter ett tag så övergick det till snö. Jättestora "lappahandskar" övergick det till innan jag var tillbaka vid stallet. Som tur var smälte allt bort innan jag körde hem. Ha det så bra och jag vet att ni klarar av att njuta även om vädret inte är det bästa tillfället. Kram

GoJO
GoJO 13/2-14

Knappast! Det regnar, men med regnkläder kan vi se mycket. Möjligen är världen vackrare i sol.

Eivor Niklasson 13/2-14

Ja, det tycks vara ovanligt väder lite överallt i världen. I södra England har de storm och översvämningar. I sydvästra USA har de en kraftig "isstorm" - underkylt regn. Vi har idag ca 2 minusgrader, blåsigt och grått (Stockholm). Det vill inte bli en riktig vinter. Annars är allt bra och ljuset på väg. Hoppas att ni mötte värmen i Hue´. Kram Mellansyster